Gå til hovedindhold

Ned i vægt: 7 enkle hverdagskneb

Det behøver ikke at være svært at tabe sig! Lav langsomt om på dine vaner og få et blivende vægttab. Her er 7 effektive hverdagskneb, som får tallet på din vægt til at gå baglæns – og det går hurtigt!

Små forandringer kan gøre en stor forskel i forhold til din vægt, skriver det svenske sunhedssite MåBra. Det behøver slet ikke være svært. Det kan være nok at bytte vaniljeyoghurt ud med naturel, bytte almindelig pasta ud med fuldkorn, trappe ned på kød og spise mere grønt, tage trapperne i stedet for elevatoren, gå en kort tur efter frokost og hælde afmålte portioner op i en skål i stedet for at spise direkte af posen.

9 enkle hverdagskneb:

Drop slankekuren
I stedet for at begynde på en ny slankekur, bør du lave små ændringer i din daglige kost! Det kan være noget så enkelt som at undlade honning og sukker i te og kaffe, bytte cafe latte ud med almindelig kaffe med mælk, vælge fuldkorn frem for hurtige kulhydrater, spise en frugt efter maden eller en håndfuld nødder i kaffepausen.

Undgå småspiseri
‘Mange bække små’ – det er så sandt, som det er sagt, desværre. Har du ikke styr på, hvor meget du hapser i dig? Så er tricket at notere alt, hvad du stopper i munden. Gør man det i en uge, er det lettere at se et mønster.

Tyg maden
Læg bestikket fra dig mellem hver bid. Så når maven at mærke efter og sende signal til hjernen, når den føler dig mæt. Kunne du ønske dig mere?

Beløn dig selv
Det er lige så vigtigt at give sig selv en belønning, som det er at holde igen! Hvordan kan det være? Jo, hvis man tillader sig selv at spise noget ekstra godt en eller to gang om ugen, vil man have meget lettere ved at holde motivationen oppe! Vil du have endnu mere peptalk?

Tænk positivt
Det er ikke sjovt altid at tænke over, hvad man spiser, specielt hvis viseren på vægten ikke flytter sig. Derfor er det ekstremt vigtigt, at du ikke forfalder til at tænke negativt! Tænk i stedet for: Hvert valg, jeg træffer, er en sejr for min sundhed!

Hold møde stående
Hvis du har mulighed for det, så bevæg dig rundt, mens du holder eftermiddagsmøde! Det kan sagtens lade sig gøre at diskutere og argumentere, også når man bevæger sig rundt (hvis du ikke har brug for at tage noter). 

Hvis du ikke kan spadsere rundt på din arbejdsplads, så prøv at hæve bordet og skub kontorstolen væk. Rejs dig op engang imellem, når du arbejder – og tab i vægt – ‘to en halv times 'ståtid' forbrænder cirka 350 flere kalorier sammenlignet med stillesiddende arbejde’.

Prioriter din søvn
Mennesker, der ikke sover så meget, har tendens til at spise mere. Grunden til det er, at vi får trang til ny og hurtig energi, når vi er trætte.