Gå til hovedindhold

Nødder - nyd dem med god samvittighed

Forskellige nødder
Nøddespisere tenderer til at være slankere, så der er ingen grund til at bandlyse nødder under en kur, selv om nødder isoleret set indeholder mange kalorier.

Nødder er supersunde

Er du ligesom mig, gufler du sikkert en masse nødder i dig i disse dage. Nogle stakler er allergiske over for nødder, men mange elsker dem og glæder sig over forskernes positive budskab om, at de er supersunde.

De kan endda forlænge livet. Dødeligheden falder med 11 procent, når du spiser nødder en gang om ugen. Og med hele 20 procent, når du spiser nødder hver dag. Især faren for hjertedød og kræftdød falder markant, beretter fagtidsskriftet New England Journal of Medicine.

Derfor skal du spise nødder efter træning

Nøddespisere tenderer til at være slankere, så der er ingen grund til at bandlyse nødder under en kur, selv om nødder isoleret set indeholder mange kalorier. Desuden falder risikoen for type 2-diabetes, galdesten og udposninger på tyktarmen. Forskerne bag undersøgelsen er fra Dana-Farber Cancer Institute, Brigham and Women's Hospital, og Harvard School of Public Health fulgte næsten 120,000 personer gennem 30 år.

Alle nødder er sunde

Omtrent alle slags nødder er sunde, herunder valnød, hasselnød, jordnød, pistacie, cashew, macadamia, pekan og mandel. Sidstnævnte er ret beset ikke en nød, men en frugt, og jordnødden er botanisk set en bælgfrugt akkurat som bønner og ærter, men det er detaljer, så her regner vi dem med i nøddegruppen.

Det meste nøddefedt hører til i den sunde afdeling, nemlig enkeltumættede fedtsyrer som i olivenolie samt flerumættede omega-3-fedtsyrer, som vores krop i et vist omfang omdanner til egentlige fiskeolier.

Mange hilsener

Jerk W. Langer

Valnød

Valnød indeholder mange sunde omega-9-fedtsyrer samt omega-3- fedtsyren ALA. Derfor kan valnød dæmpe inflammation, altså betændelse i kroppen, så åreforkalkning bliver mindre farlig. Blodets kolesterolbalance forbedres, da det gode HDL-kolesterol stiger, mens det farlige LDL-kolesterol mindskes.

Mandler

Mandler

Mandler giver dig kostfibre, som blokerer optagelsen af en del madfedt, så derfor mætter de godt og kan fint indgå i en kaloriefornuftig kostplan, selv om de på papiret tilfører mange kalorier. Mandler er en god kilde til vitamin E, der beskytter mod skadelig iltning og sænker faren for demens. 

Nyd de sunde nødder

Pistacienød

Pistacienødder

Pistacienød tilfører antioxidanten lutein, som især er god for øjnene ved at beskytte mod solens ultraviolette stråler samt sænke faren for forkalkning på nethinden. Sidstnævnte er den hyppigste årsag til, at mange ældre mister læsesynet. Pistacienød sænker desuden kolesteroltallet.

Peanuts

Peanuts med skal

Peanuts eller jordnødder har et lavt glykæmisk indeks, hvilket omsat til dansk betyder, at kulhydraterne er af den sunde, langsomme type, der optages stille og roligt i kroppen. Så svinger blodsukkeret ikke, hvorfor jordnød skaber mæthed. Jordnødden giver desuden stoffet resveratrol, mest kendt fra rødvin, som formentlig beskytter mod hjertesygdom samt måske kan bremse aldringsprocesser. Hold dog igen med saltede peanuts.

Hold dig sund med nødder

Hasselnød

Hasselnødder

Hasselnød er propfyldt med B-vitaminet folsyre, som kan forebygge fosterskader under graviditeten. Måske sænker folsyre også faren for blodpropper, demens og depression. Dens høje indhold af mineralerne kalium, magnesium og calcium er med til at sænke blodtrykket.

Pekannød

Pekannødder

​Pekannød har et af de højeste indhold af antioxidanter i planteverdenen. De forhindrer blodets farlige LDL-kolesterol i at danne åreforkalkning og forebygger dermed blodpropper. Pekannøddens fytosteroler reducerer kolesteroltallet.

Mandler giver mæthed

Ovenfor nævnte nødder er førstevalg for mig. Heldigvis kan du sagtens supplere med dine favoritter. Vær dog opmærksom på, at nogle nødder indeholder meget mættet fedt, og de bør derfor ikke spises ubegrænset. Det gælder blandt andet brazil-nød, der giver dig masser af mineralet selen, som kan sænke kræftfaren. Cashew-nød, der er en god kilde til kobber, zink og magnesium, som er vigtigt for immunforsvaret og blodtrykket. Samt macadamia-nødden, hvis B-vitaminer danner energi i stofskiftet.