Gå til hovedindhold

Nudging – små tricks til at slippe madens magt

Har du hørt om Nudging? Det er ikke en slankekur, men en smart måde at blive sundere på, ved at tage valg om mad på en ny måde.

Har du hørt om Nudging? Det er ikke en slankekur, men en smart måde at blive sundere på, ved at tage valg om mad på en ny måde.    

Nudging er en veldokumenteret metode, der kan påvirke os til at træffe bedre og sundere valg, samtidig med at vores frie valg ikke berøves.

Hver dag bliver vi præsenteret for mange forskellige valg i forhold til mad; hvor meget, hvornår og hvordan – og er vi egentlig sultne, når vi spiser.

Den 4. november udkom bogen 'Nudging – slip madens magt’, der er skrevet af to diætister. Stine Junge Albrechtsen er en af dem og hun forklarer:

”Nudging er ikke at sige nej, for forbud virker ikke. Det handler om at give sig selv et puf i den rigtige retning ved at ændre på nogle små ting og rutiner – for eksempel hvordan du køber ind og indretter dit køkken og køleskab.”

Læs også: Sådan spiser du efter sult-mæthedsskalaen

Få en smagsprøve på Nudging

Hovedformålet med diætisterne bog, er, at gøre det sunde nemt og det usunde svært. Her får du et par af bogens gode tricks til at slippe madens magt.

På jobbet
• Er kagen på jobbet umuligt at holde sig fra? I stedet for at ende med dårlig samvittighed gang på gang, så snup et stykke kage på størrelse med en tændstikæske, placér det på en underkop, så det syner større og nyd det på din plads, så du ikke fristes til mere ved synes af hele kagen på fælles bordet.

På restauranten
• Sæt dig ikke for mørk da man har tendens til at spise mere med dunkel belysning. Faktisk viser analyser af restaurantboner, at jo mere mørk man sidder på et spisested, jo bedre kan man lige snuppe en dessert eller to ’uden at nogen opdager det’.
• Undgå at kunne se buffeten, da den får dig til at spise mere. Det samme gælder synligheden af dig selv, jo flere, der kan se dig, fx gennem et vindue, jo bedre, for dem der kan ses mest, spiser mindst.

Læs også: Sådan undgår du "buffet-syndromet"  

På indkøb
• Snup et minttyggegummi lige inden du træder ind i supermarkedet. Smagen af mint mindsker risikoen for, at du køber slik, chokolade og kage, fordi din forestilling om smagen af de usunde ting bliver ødelagt af mintsmagen.   

Hjemme hos dig selv
• Køb indpakket slik – altså hvor hvert stykke slik kræver, at man skal pakke det ud. Undersøgelser viser, at jo mere affald, der kommer fra det, vi spiser, jo mindre har vi lyst til. Åbner man fx en pose Matador Mix, fortsætter man som regel til den er tom. Derfor er det også en god idé at holde dig fra hele plader chokolade samt is i bøtter.   
• Organiser dit køleskab fornuftigt, så du fx har frugt og grønt i øjenhøjde og kakaomælken i skuffen.
• Gør det besværligt for dig selv ved at stille slikskålen i gåafstand eller opbevar kagedåsen i øverste skab, så det kræver en skammel at få fat på den.

Er du blevet sulten efter mere Nudging?

Hvordan får karamelpapir os til at spise mindre slik, hvordan påvirker nyt køkkendesign vores indtag af mad, og hvordan øges motionlysten, når vi kører bil iført løbetøj. Det sker alt sammen, når vi bruger Nudging-værktøjer.

Køb bogen ”Nudging – slip madens magt” HER >>

(Kilde: Metroxpress)

Læs også: Tilfredsstil den søde tand – med god samvittighed

Læs mere om