Gå til hovedindhold

Pas på julens kaloriefælder - 16 gode råd

Foto: Pantherstock
Listen over decembers lækkerier er alenlang. Desværre er den også et minefelt af kaloriebomber. Her er 16 gode råd til, hvordan du kommer igennem julen uden at tage alt for meget på.

Følgende er skrevet af læge Jerk W. Langer, som hver uge i Ude og Hjemme giver gode råd om sundhed:

Har du det ligesom mig, ved du alt om, hvor svært det er at holde sig fra fadene i tiden, der kommer. Konfekt, kager, julekalenderens chokolader, varm leverpostej, marinerede sild, medister, flæskesteg, æbleskiver og gløgg frister – og forude venter de store måltider i selve julen.

Listen over decembers lækkerier er alenlang. Desværre er den også et minefelt af kaloriebomber, som hurtigt sætter sig på sidebenene og truer vægten, og som bliver suppleret af rigelig alkohol, stillesiddende hygge og for lidt søvn, så en næsten uundgåelige følgesvend er vægtstigning.

Julekilo sidder godt fast!

Ifølge en ny undersøgelse tager tyskerne, som vi godt kan sammenligne os med, omkring 0,6 procent af deres kropsvægt på i tiden op til juleaften. Tæller vi helt frem til nytår, bliver det endnu værre med en samlet vægtstigning på en procent af kropsvægten.

Desværre slipper man ofte først af med vægtøgningen igen til næste september, beretter fagtidsskriftet New England Journal of Medicine. De julekilo sidder bare godt fast. Så det er på sin plads med nogle tip til, hvordan du tackler december bedst uden at ødelægge den gode julestemning.

Her er 16 gode råd:

● Småspis ikke undervejs, når du selv står i køkkenet.

● Du kan udmærket kokkerere efter kaloriefattige opskrifter med de samme principper for ordentlige råvarer, som du følger resten af året. Nogle gæster tror, at sund mad ikke hører julen til og smager dårligt. Det er forkert, men hold den kalorielette viden for dig selv. Der er ingen grund til at spolere de andres juleoplevelse.

● Forbrænd ekstra kalorier i supermarkedet ved at bære varerne i en kurv i stedet for at bruge indkøbsvogn. Bær indkøbsposerne ud til bilen, som du parkerer længst væk på Ppladsen.

● Allerede før du sætter dig til et veldækket bord, kan du beslutte, hvilke retter og drikkevarer du allerhelst vil nyde. Glem dem, der ikke betyder ret meget for dig.

● Konfekt, brunkager, pebernødder og andre julegodter dækker hurtigt hele dagens kaloriebehov. Vælg dine favoritter og hold dig til dem.

● Begynd med at lægge en mættende bund af sunde grøntsager og to glas vand for at stille den værste sult.

● Læg vægt på kvalitetsmad frem for kvantitet ved at begynde med de sundeste retter på julefrokostbordet.

● Mindre portioner smager også godt. Jo mere du øser på tallerkenen ad gangen, desto mere spiser du. Med en mindre tallerken og et smallere drikkeglas, får du færre kalorier totalt set.

● Du mærker først mætheden 20-25 minutter efter fødeindtagelsen. Spis langsommere, læg bestikket mellem hver mundfuld og tal med de andre. Grin og syng. Drik et glas vand. På den måde undgår du automatisk overspisning.

● Blot 100 gram marcipan eller nougat er rene kaloriebomber på 475 kilokalorier. Vælg mørk chokolade, der feder mindre end frygtet, fordi chokoladens fedtstoffer optages ret dårligt i kroppen. Som bonus sænker mørk chokolade også blodtrykket.

● Til decembers faste traditioner hører julebryg, snaps og gløgg. Spar dig selv for både kalorier og tømmermænd ved at erstatte hvert andet glas med alkohol med et glas vand. Hold dig på vandvognen i dagene mellem julearrangementerne.

● Julens lækre bryg, ikke mindst de mere specielle, er ofte stærke og dermed kalorieholdige.

● Drik ikke alkohol på tom mave, for det stimulerer appetitten.

● Plej tømmermænd uden kaloriefråds. Hold dig især fra chips og pommes frites, og spis bananer, suppe og yoghurt i stedet. 

● Rør dig hver dag. Gå en lang tur sammen med familie, venner og kolleger både før og efter et større måltid, så bliver I alle friskere og gladere. Daglig bevægelse styrker humøret, brænder kalorier af og skaber fred og ro i en måned, der ellers let kan blive stressende.

● Total fornægtelse fører aldrig til noget godt, heller ikke når det gælder julens fristelser. I princippet kan du spise alt, blot det sker i rimelige mængder, så du undgår overspisning. Nyd hver mundfuld. Julen er ikke tidspunktet at gå på slankekur. Vent til januar.

Læs mere om