Gå til hovedindhold

Planlæg dig sund i december

Juletid er hyggetid. Vi bager, drikker gløgg, spiser masser af godter og nyder den gode julemad. Og det skal vi også, men det behøver ikke koste kassen i kalorier. Med et par nemme råd, så bliver julen både sød og sund.

Juletid er hyggetid. Vi bager, drikker gløgg, spiser masser af godter og nyder den gode julemad. Og det skal vi også, men det behøver ikke koste kassen i kalorier. Med et par nemme råd, så bliver julen både sød og sund.

Som dagene bliver kortere, er det næsten, som om kroppen skriger på ekstra kalorier. I tidernes morgen var det hensigtsmæssigt, for vi havde brug for at lade ekstra fedt sætte sig som reserver til resten af den lange, mørke vinter. I dag ønsker de færreste af os ekstra fedt på sidebenene, og nogle frygter nærmest på forhånd juletiden, fordi man ved, at det kommer til at koste møge og besvær at kæmpe med de opsparede fedtdepoter i det nye år.

Læs også: Fem gode råd til en lidt mindre fed jul

Heldigvis behøver december ikke koste kassen i kalorier. Før du lægger SØNDAG fra dig, så prøv at sætte dig med papir og blyant, og læg en slagplan allerede her først i december, for så kan du sagtens nyde julens glæder uden at sætte sul og sundhed over styr. Én af de ting, du med fordel kan tænke over, er at passe på med ikke at tvinge din mavesæk til at blive overfyldt og dermed udvide sig, for så er det hårdere at forsage og normalisere systemet igen.

Spis sæsonens æbler, appelsiner og mandariner i stedet for julegodter hver gang, og hold også din søde tand i ave. Rør dig med julerengøring og gåture, så du øger forbrændingen, og fedtet får sværere ved at sætte sig. Hent energi ved tanken om de kommende juleferiedage, og at det snart er vintersolhverv.

Læs også: Sådan taber du et par kilo inden jul

Sundt overblik i december

Beslut f.eks. at, du ...
...hver dag til aftensmåltidet vil spise en stor skål råkost af mættende grove grøntsager som en forret.
...vil spise den varme mad af en mindre tallerken, f.eks. en desserttallerken, så portionerne b liver mindre.
...vil spise højst en æbleskive og et stykke marcipan ad gangen og måske kun en gang om ugen i december.
...vil lade rødvinen være weekendfornøjelse.
 

 

Læs mere om