Gå til hovedindhold

Rejs dig op og gå - 12 gode råd

Rejs dig op. Kvinde går tur med hund i skoven
Rejs dig op fra kontorstolen i løbet af dagen, hvis du vil øge din sundhed. Dette har vi hørt før, men faktisk er det, at stå op ikke helt nok. Gang er nemlig vejen frem til et sundt og langt liv. Her får du 12 gode råd til, hvordan du kan gå mere i løbet af dagen.

Rejs dig op og undgå sygdomme 

Formentlig sidder du ned, mens du læser denne artikel. De fleste af os sidder jo meget mere, end vi burde – både på job og om aftenen. Det er slet ikke usædvanligt at sidde flere timer i dagens løb, end man ligger i sengen om natten. Det er tankevækkende. Desværre er siddesyge forbundet med vægtstigning og på sigt type 2-diabetes, hjertesygdom, kræft i bryst og tyktarm og tidlig død. Se bare den undersøgelse, der fulgte 123.000 personer gennem 14 år: Når kvinder sidder over seks timer om dagen, stiger faren for at dø af en blodprop med 37 procent, sammenlignet med dem som højst sidder ned tre timer dagligt. Læg mærke til, at det gælder, uanset hvor meget kvinderne bevæger sig på andre tidspunkter, herunder løber, cykler, træner og så videre. For mænd stiger risikoen med 17 procent. Det er fint at træne nogle gange om ugen, men sidder man meget af den øvrige tid, taber man en pæn del af gevinsten på gulvet. Alene det at sidde mange timer dagligt er altså farligt.
 

Det er ikke nok at stå op, der skal mere til

Hævesænkeborde bliver stadig mere populære på arbejdspladser, og selv har jeg længe elsket tanken om, at vi herved kan omdanne siddetid til aktiv slanketid. Men overraskende afslører forskere i fagtidsskriftet Journal of Physical Activity and Health nu, at vi næsten ikke forbrænder flere kalorier stående end siddende. Her er deres tal:
 
  • Siddende forbrænder du 80 kcal i timen.
  • Stående forbrænder du 88 kcal i timen.
  • Gående forbrænder du 210 kcal i timen.
 
Sølle otte kcal mere forbrænder vi altså ved at stå op en time i stedet for at sidde ned. Det svarer til, at man skal stå op tre timer for at forbrænde en gulerod, eller det meste af en arbejdsdag for at omsætte en enkelt kop kaffe med mælk og sukker. Konklusionen er, at du ikke taber dig noget som helst med et hævesænkebord. Der skal mere til. Gang er anderledes effektivt. Går du hver dag en time i stedet for at blive siddende, forbrænder du omkring 130 kcal ekstra. Det svarer til et vægttab på cirka fem kilo i løbet af et år. Selv om det at rejse sig fra stolen ikke slanker af betydning, er det heldigvis sundt på mange andre måder. Forskning tyder på, at blodsukkeret kontrolleres bedre, ligesom det modvirker den stivhed i ryg og skuldre, som ofte følger med de mange siddetimer. Så bliv endelig ved med at rejse dig op, men gå også nogle skridt for at sætte gang i kalorieforbrændingen.
 
 

12 gode råd 

 

Parker bilen lidt væk:
Gå hver gang, det er muligt. Parker bilen længere væk fra indgangen. Stå af bussen et stoppested før målet. Gå en omvej til toilet og kantine.
 
Brug din smartphone:
Sæt smartphonens alarm til at bippe mindst hver time. Rejs dig op et øjeblik, stræk kroppen igennem og gå lidt omkring.
 
 
Rejs dig når telefonen ringer:
Rejs dig og gå lidt omkring, mens du taler i telefon.
 
Hav ikke alt inden for rækkevidde:
Placer printer, papirkurv, vandkaraffel og kaffemaskine uden for rækkevidde.
 
Drop mailen:
Send ikke mail til en kollega, hvis du lige så godt kan gå hen og give beskeden direkte.
 
Walk and talk:
Glem det passive mødebord og hold i stedet ”walkand-talk”-møder.
 
Tag trappen:
Snup trappen i stedet for elevator og rulletrappe. Pulsen ryger i vejret, og du bruger de store muskelgrupper i lår og baller, som er vigtige for sukkerstofskiftet.
 
Giv siddepladsen til en anden:
Stå op i tog og bus.
 
Væk med fjernbetjeningen:
Læg fjernbetjeningen oven på fjernsynet, så du må op af sofaen, hver gang du zapper.
 
Udnyt reklamepauserne:
Rejs dig fra sofaen, hver gang der er reklamer. Brug minutterne til at lægge tøj på plads, tømme opvaskemaskine, smøre madpakker, eller hvad du ellers kan finde på.
 
Faste rutiner: 
Indfør faste rutiner derhjemme: Et par armstrækninger, mens du koger tevand. Sving aktivt med armene, når du går gennem stuen. Brug bare fantasien, for mulighederne er uendelige.
 
Find den gamle kontorstol frem:
Skal du endelig sidde, så hiv den kasserede kontorstol frem. Godt nok sidder du elendigt, men både stofskifte og ryg har bedre af det, fordi du hele tiden flytter rundt på kroppen for at finde en bedre siddeposition.

 

Læs også: Løbeprogram: Kom godt i gang med løb