Gå til hovedindhold

Så nemt slipper du af med dårlige vaner

Er du bange for at komme til at sidde fast i gamle vaner? Her får du tre gode tips, som kan hjælpe dig ind på et nyt spor.

Er du bange for at komme til at sidde fast i gamle vaner? Her får du tre gode tips, som kan hjælpe dig ind på et nyt spor.

1. Beslut dig
Uden at tage en reel beslutning sker der ikke noget. Og det skal være dit helt eget valg, og ikke fordi din mand eller din mor synes at du skal forsøge at finde dig en ny og bedre vane. Begynd med at skrive alle de negative ting ned omkring din gamle væremåde, og skriv så alle de positive ting om den nye væremåde. Når du ser det sort på hvidt over for hinanden, hvad tænker du så? Er det på tide med en forandring?

Læs også: Slip de dårlige vaner

2. Kom i gang
Tag et skridt i den rigtige retning. Lav delmål på vejen, så slutmålet ikke føles for svært at opnå. Beløn dig selv, hver gang du klarer et delmål. Hvis du sidder fast undervejs, må du ikke give op. Gå i stedet tilbage til plus- og minuslisten. Mind dig selv om ulemperne ved din gamle væremåde, og prøv at opmuntre dig selv med plusserne på listen. Omgiv dig med mennesker, som synes, at din nye vane er god, og find gerne en enkelt person, som du virkelig kan støtte dig til.

3. Vær stærk
Din hjerne er stædigere, end du tror. Den vil helst have, at du fortsætter med at gøre det, du altid har gjort, for så skal den bruge mindre energi. Overvind stædigheden ved at gentage din nye opførsel så ofte som muligt. Der findes ingen magisk grænse for hvor lang tid, det tager, men det tætteste, eksperterne er kommet, er mellem 21 og 28 dage. Men giv endelig ikke op, hvis det tager længere, før du føler dig godt tilpas med din nye vane eller vaner. Det er heller ikke farligt, hvis du får et lille »tilbagefald« eller springer en dag over indimellem – bare du ikke gør det til en vane!

Læs også: Andres spisevander kan smitte