Gå til hovedindhold

Så vigtig er søvn for dit helbred

Var du udhvilet, da du vågnede i morges? Det kan være fristende at sove mindre i en travl hverdag, men ofte kommer regningen promte. Læs her, hvorfor du bør prioritere en god nattesøvn.

Sover du for lidt?

 Det er nemt at tjekke, om du får nok tid med hovedet på puden:

– Er du træt i løbet af dagen og falder i søvn til møder eller ved middagsbordet, så sover du for lidt, forklarer seniorforsker Birgitte Rahbek Kornum fra Rigshospitalet i Gentofte.

Hun er specialist i søvn og har været med til at skrive en rapport om søvn for Vidensråd for Forebyggelse. 

Læs også: Derfor er søvn vigtig for et vægttab

Det gør for lidt søvn ved kroppen

Glæden ved at være frisk og veludhvilet er så stor, at det nok er de færreste, som har lyst til at vælge søvnen helt fra. Men i en travl hverdag kan det være fristende at spare lidt på den tid, man bruger på det. Ofte kommer regningen dog prompte.

– Du skal ikke sove ret meget mindre, end du plejer, før vi kan måle, at du bliver påvirket af det. Hvis du bare går fra otte til seks timer et par nætter, er det nok til, at vi kan måle negative effekter af det. Det er ikke store påvirkninger, men det er nok til, at du ikke kan yde det optimale. Det er blandt andet reaktionsevnen, koncentrationen og indlæringsevnen, der bliver påvirket, advarer Birgitte Rahbek Kornum.

Læs også: Tre naturlige råd til en god nattesøvn

Negative langtidseffekter ved for lidt søvn

–Ud over de umiddelbare reaktioner, som for lidt søvn kan forårsage, så er der også langtidseffekter, som påvirker sundheden negativt. Hvis du sover for lidt, kan du blive syg, tidligt gammel og dø før tid. Det er en dyster profeti, som er nem at ligge søvnløs over. Statistisk set er der sammenhænge mellem kronisk dårlig søvn og folkesygdomme som fedme, diabetes 2 og hjertekarsygdomme samt flere mentale lidelser, forklarer Birgitte Rahbek Kornum.

Læs mere om