Gå til hovedindhold

Så vigtigt er det for din hjerne at holde pauser

Glem alt om, at du er et dovent rad, fordi du tillader dig selv en pause i ny og næ. Faktisk er de små afbræk i en travl hverdag sunde for dig.

Din hjerne har brug for pauser dagen igennem 

Stresskonsulent og foredragsholder Helle Bentzen fortæller, at vi lever i en kultur, hvor det er prestigefyldt at være effektiv, og derfor bliver pauserne ofte nedprioriteret. Men hjernen har brug for pauser, forklarer Helle Bentzen.

Læs også: Derfor er søvn vigtig for dit helbred

Din hjerne brænder ud, hvis ikke den får hvile

 -Du kan sammenligne din hjerne med en pc eller en motor – de brænder også ud, hvis de kører nonstop. Eller med dine muskler generelt i kroppen – de skal også have en pause indimellem. Resultatet af videnskabelige undersøgelser viser, at når man har arbejdet på en opgave i ca. halvanden time, så ændres processen i hjernen, skifter karakter og bliver ukoncentreret – dette er ikke noget, man selv kan styre, understreger Helle Bentzen.

Hjernen restituerer og sorterer alle de indtryk, den har fået, når den holder pause. Og det er også, når vi holder pause, at der er tid, ro og overskud til at mærke efter indeni. Hvis vi bare knokler løs nonstop, bliver vi først ufokuserede, mindre effektive og siden rastløse og kan opleve hukommelsestab, søvnproblemer, forhøjet blodtryk, muskelspændinger og komme i farezonen, hvad angår at få decideret stress.

Læs også: Test dig selv: Hvor sund er du?

Skriv pauserne på din huskeliste

De små afbræk i en travl hverdag skal prioriteres på lige fod med andre opgaver, forklarer Helle Bentzen.

-Ligesom du har en huskeliste, hvor der står nedfældet alle mulige andre opgaver, så skriv også pauserne på listen. Lav en regel med dig selv om – og måske også dine kolleger – at du hver time f.eks. holder en lille pause. Sæt evt. en alarm, hvis du glemmer det. Hold altid frokostpausen væk fra pc’en, og læg også såkaldte mikropauser ind i din arbejdsdag. Det kan være et minut, hvor du bare trækker vejret dybt, lukker øjnene, strækker dig grundigt eller lige rejser dig fra stolen og går en lille runde, henter noget vand, går uden for bygningen, på toilettet eller ind i et tomt lokale. Gør det evt., når du har afsluttet et telefonopkald, en opgave eller lignende, fortæller Helle Bentzen.

Læs mere om