Gå til hovedindhold

Sådan forebygger du demens

Demens kan ikke helbredes, men du har større chance for at forebygge demens-sygdomme, hvis du træner din hjerne og krop samt sørger for at slappe af, når du har brug for det.

Forebyg demens

Motion for krop og hjerne er helt afgørende i kampen mod demens-sygdomme. Det er også vigtigt, at du tager stress, ængstelse og frustrationer i opløbet. For langvarig psykisk stress påvirker også din hjerne og kan øge risikoen for at udvikle demens.

Stress af

Stressede bliver oftere demente. En svensk undersøgelse viser en klar kobling mellem stress og udviklingen af demens. Forskere fulgte en gruppe kvinder gennem tre årtier. Og de stressede og frustrerede af dem havde 65 pct. større risiko for at blive demente. Stresshormoner skader og svækker nemlig på sigt hjernen.

Få motion

Nogle gode gåture kan bremse eller forebygge demens. Hvis du vil beholde din hukommelse, kan det hjælpe at gå 15 kilometer om ugen. Det viser en nyere undersøgelse fra amerikanske neurologer. De fulgte i mange år personer, som gik 15 kilometer ugentligt, og nogle, der ikke motionerede. De inaktive fik hyppigst hukommelsesproblemer eller demens med årene. Motion som cykling, løb og svømning har også en dokumenteret forebyggende virkning mod demens.

Lær og gør noget nyt

Sudoku og krydsogtværs har længe været anbefalet til at holde hjernen i form, og det at lære at tale et andet sprog sætter hjernen på overarbejde og gør den ekstra skarp. Og det skulle aldrig være for sent at starte på et fremmedsprog. Og selv simple små forandringer som at køre en ukendt omvej til job eller familiebesøg eller bruge venstre hånd til at udføre rutineopgaver som at skrive eller snitte salat sætter gang i dannelsen af nye hjerneceller.

Flere yngre rammes af demens

6 gode råd til pårørende 

1. Sådan er du bedst sammen med et menneske, der har en demenssygdom:

2. Vær opmærksom og få vedkommendes opmærksomhed. Få øjenkontakt og lyt aktivt. Er hun tilbage i fortiden, så bliv eventuelt dér med hende og få jer en snak om dengang.

Superfoods til din hjerne

3. Formulér dig enkelt. Tal tydeligt og langsomt. Læg mærke til din egen mimik og dit kropssprog.

4. Vær fleksibel. Måske er det bedre at gøre noget andet end det, du havde planlagt.

5. Humor kan være med til at forløse en svær situation. 

6. Tag en pause i ny og næ. Bevar roen.

Læs mere om