Gå til hovedindhold

Sådan gør du din salat mættende

Mange lader salaten fylde mest, når salatskålen skal fyldes op. Men salat indeholder meget vand, så der skal andre ting til, før du bliver mæt.

Mange lader salaten fylde mest, når salatskålen skal fyldes op. Men salat indeholder meget vand, så der skal andre ting til, før du bliver mæt.

Der findes mange forskellige typer af salat, og de har hver sin smag. En del salater er lidt bitre og det giver en hel anden dimension til salatskålen.

De mest almindelige salater er iceberg, kinakål, hovedsalat og rucola. Men vi har også fx radicchio, romaine, krølsalat og babyspinat. Derudover er det også blevet normalt at bruge blade fra andre grøntsager til at give ny smag eller til at dekorere salaten som fx rødbedeblade.

Læs også: 3 sunde dip til dine grøntsager

Salaten skal fylde mindst

Selvom salat har smag, så skal der lidt mere til for at gøre den fiberrig og mættende. Da salaterne indeholder mest vand, er de det perfekte krydderi til din skål med andre grøntsager – salaten er altså ikke det, der skal fylde mest. Du skal have de grove/tunge grøntsager til at være det overvejende i skålen. De vandige grøntsager, fx tomat, agurk og peberfrugt, hører dog også fint til, men de mætter ikke så meget.

Det kan du bruge for en mere fiberrig salat:
● Gulerødder
● Blomkålsbuketter
● Broccolibuketter
● Letkogte kikærter, evt. fra dåse
● Letkogte grønne bønner (grønne bønner må ikke spises rå, da de indeholder et giftstof)
● Optøede ærter
● Optøede majs. Selvom disse også indeholder lidt stivelse, så har de også et højt fiberindhold, som giver dig stor mæthed

Som topping til din salat er hakket mandler eller nødder altid godt, da de indeholder det sunde fedt.

Læs også: 30 mandler holder vægten nede