Gå til hovedindhold

Sådan laver du en lidt sundere caffe latte

En god, cremet caffe latte er en af de mest populære kaffedrikke på caféer. Men du kan også selv lave den – og endda i en lidt sundere udgave.

En god, cremet caffe latte er en af de mest populære kaffedrikke på caféer. Men du kan også selv lave den – og endda i en lidt sundere udgave.

Kaffe er favoritten, når der skal nydes lidt varmt til ganen, men kaffen skal helst peppes op med skummende mælk og et drys af chokolade, og passer du ikke på, kan en caffe latte hurtigt gå hen og minde om en dessert rent kaloriemæssigt. Afhængigt af, hvilken type mælk og sukker du bruger, og koppens størrelse, kan der faktisk være flere hundrede kalorier i en kop kaffe med fløde og sukker.
 
Det skal du bruge til din caffe latte light:
• 3 tsk. Nescafé
• 2 dl kogende vand
• 2 dl kogende skummetmælk (højst 1,5 g fedt pr. 100 g)
• Drys: Kakaopulver, kanel eller kardemomme

Læs også: Pas på kalorierne i kaffen

Sådan gør du:
1. Nescafé kommes i et højt glas, der tåler varme
2. Vandet koges op
3. Mælken koges op og piskes let med et piskeris
4. Vandet hæles i Nescafé, derefter tilsættes den skummende mælk
5. Pynt kaffen med et drys af kakaopulver, kanel eller kardemomme.

(Kilde: Opskrift af klinisk diætist Jeanette Hansen)

Prøv også: Kaffeboller

Læs mere om