Gå til hovedindhold

Sådan øger du din fedtforbrænding, mens du sover

Lad os slå det fast én gang for alle – du bliver ikke tyk af at spise lige inden sengetid. Dét, der gør dig tyk, er at spise for meget gennem hele dagen. Med proteinet kasein, som er det helt nye vidundermiddel, kan du blive slank, mens du sover, da det sætter din fedtforbrænding op.

Lad os slå det fast én gang for alle – du bliver ikke tyk af at spise lige inden sengetid. Dét, der gør dig tyk, er at spise for meget gennem hele dagen. Med proteinet kasein, som er det helt nye vidundermiddel, kan du blive slank, mens du sover, da det sætter din fedtforbrænding op.

”Sov dig slank” er et budskab, vi har hørt før og nu er det endelig dokumenteret, at den er god nok! Ifølge sundhedsmagasinet iForm har en ny undersøgelse fra British Journal of Nutrition vist, at hvis du spiser en portion kasein en halv time før sengetid, sætter det fut i sin fedtforbrænding, mens du sover.

Det er en rigtig god nyhed, som vi er mange, der kan nyde godt af – bagstaveligt talt – for tænk, at man kan nyde lidt, før kroppen helt af sig selv yder lidt fedtforbrænding bagefter, alt imens vi ligger med hovedet på puden og drømmer os langt væk til store, lækre flødeskumskager. Det er da smart!

Læs også: Skyhøj fedtforbrænding på kort tid

Hvad er kasein?

Proteinet kasein findes i mejeriprodukter. Mælk indeholder to slags proteiner; kasein og vallen, og modsat valleprotein fordeler kaseinprotein sig langsommere og rammer derfor blodet stille og roligt over flere timer. Kasein ’holder’ altså i længere tid og udgør hele 80 % af proteinet i mælk. Valleproteinet skilles fra i ost og visse surmælksprodukter, hvilket her får indholdet af kasein til at være endnu højere.  

I modsætningen til den protein du ofte får gennem din aftensmad, vil en aftensnack rig på kasein lige før sengetid, sørger for at din krop har ’byggesten’ nok til det meste af natten og dermed en stigende fedtforbrænding.

Læs også: Fedtforbrænding - hvor bliver fedtet egentlig af?

5 aftensnacks med kasein, der øger din fedtforbrænding

Knækbrød og ost
Snup en skive groft knækbrød med tre tykke skiver mager ost.

Smoothie
Lav din egen smoothie af 2 dl mælk, 2 dl skyr, en halv banan og en håndfuld bær – bum og du en smagfuld omgang ’benzin’ til nattens fedtforbrænding.

Hytteost og avocado
Tag et par deciliter hytteost i en skål og spis det sammen med en halv avocado, der er most. Du kan evt. mose den sammen med lidt citronsaft som prikken over i’et.

Mælk
Et stort glas mælk … et rettere sagt et kæmpe glas, for der skal næsten en hel liter (8,5 dl) mælk til, for at sætte ekstra skub i fedtforbrændingen.  Men hvis du er mest til mælk, er det altså muligt, at opnå den ønskede effekt af kasein, hvis bare du drikker nok.

Skyr, bær og mandler
Blend 2,5 dl skyr med 75-100 gram frosne eller friske bær. Kom det i en skål og pynt med 5-10 hakkede mandler og drys evt. med lidt kanel.

Læs også: Skyr – et surmælksprodukt med stjernestatus

8 mejeriprodukter med kasein

Du behøver ikke stå lige før sengetid og kokkerere dine godnat-snacks – disse fødevarer kan nemt give dig nok kaseinprotein til natten:

Skyr: 2,5 dl
Mælk: 8,5 dl
Feta: 150 g
Græsk yoghurt: 3,5 dl
Hytteost: 2,5 dl
Fed skæreost (45+): 130 g
Mager, fast skæreost: 110 g
Parmesanost: 100 g

Lidt tilbehør er nok at foretrække – men pas på med for mange kulhydrater, da de kan ødelægge den gode effekt kasein har på forbrændingen. Især de hurtige kulhydrater vil snuppe kaseinproteinet hurtigt med sig gennem systemet. Du skal dog ikke holde dig fra at nyde osten på et stykke brød – bare du har en tankerne, at en større mængde kulhydrater kan spolere din hensigt.

Læs også: Hindbær sætter gang i forbrændingen

Kasein giver dig en ekstra bonus

Hvis du spiser dig mæt i kaseinrig godnat-snack, har det udover den øgende effekt på din fedtforbrænding, også en fremmende effekt på restitution efter din træning – en ekstra bonus, der får mælkeprodukterne til at smage endnu bedre.

Efter en træning, hvor musklerne har været på hårdt arbejde, higer kroppen efter at genopbygge de udkørte muskler, og her hjælper kasein, der optages langsomt i blodet, ved at være til stede så længe der er brug for det.