Gå til hovedindhold

Sådan spiser du efter sult-mæthedsskalaen

Noget af det klogeste, du kan gøre for at spise sundt og slankt, er at spise, udelukkende når du er sulten. Selv om det lyder indlysende, kan det være en af de vigtigste kostændringer, du kan foretage i dit liv.

Noget af det klogeste, du kan gøre for at spise sundt og slankt, er at spise, udelukkende når du er sulten. Selv om det lyder indlysende, kan det være en af de vigtigste kostændringer, du kan foretage i dit liv.

Kender du din sult og din mæthed? Mange mennesker spiser uden at mærke efter, om de reelt er sultne, eller om det er følelser, hygge eller en helt tredje grund, der er skyld i de ekstra kalorier. Hvis du gerne vil tabe dig med succes, så er du nødt til at kende din sult. Essensen af din overvægt kan altså skyldes, hvornår du vælger at spiser, da det afspejler, hvad du spiser, og hvor meget du spiser.

Læs også: Sult og mæthed

Sult-mæthedsskalaen

Brug Kostklinikkens sult-mæthedsskala og find ud af, hvorvidt du har brug for at spise eller ej. Næste gang, du føler trang til at spise eller afslutter et måltid, så brug et kort øjeblik på at vurdere, hvor din sult eller mæthed ligger på denne skala:

MEGET SULTEN = Usundt
Tegn: Din mave ’skriger’ på mad.

MODERAT SULTEN = Pas på
Tegn: Din mave ’snakker’ – klar til at spise.

LIDT SULTEN = Sundt
Tegn: Din mave ’hvisker’ – En lille sult er på vej.

INGEN FØLELSE = Sundt
Tegn: Du føler dig godt tilfreds.

LIDT MÆT = Sundt
Tegn: Din mave føles godt tilpas.

MEGET MÆT = Pas på
Tegn: Din mave føles fyldt, men du har det godt.

OVERMÆT = Usundt
Tegn: Din mave føles stoppet, proppet og overfyldt.

Læs også: 10 tips til at blive mæt – på den sunde måde!

Hvornår skal jeg spise?

● Det er bedst og sundest, hvis du ligger mellem 2,5 og 5,5 på sult-mæthedsskalaen.

● Undgå at komme helt ned på punkt 1. Sørg for at have sunde snacks i nærheden og spis, når du nærmer dig punkt 2. Det tager typisk mellem tre og fire timer, før maven er tømt, så du bør undgå, at der går meget længere, før du spiser igen.

● Stop med at spise, når du når 5,5. Spis langsomt, det tager lidt tid, før hjernen registrerer mætheden – nogle mener 15-20 minutter. I den tid kan du sagtens have spist flere portioner samt dessert, og så bliver du overmæt.

● Det vigtigste spørgsmål, du kan stille dig selv, før du spiser noget som helst, er: Er jeg virkelig sulten? Prøv at vende opmærksomheden mod, hvilken fornemmelse du har fysisk, og find ud af, hvor du ligger henne på skalaen. Hvis du ikke er rigtig sulten, hvad er det så, der foregår? Måske spiser du som reaktion på en følelse elle stress?

Læs også: Dine sanser gør dig mæt

Læs mere om