Gå til hovedindhold

Sådan styrker du din mentale sundhed

Dame står med kaffekop i hånden og nyder solnedgangen. Hun styrker sin mentale sundhed
Vil du gerne have mere mental ro i en travl hverdag. Så læs med her, hvor du får tre gode tips til at styrke din mentale sundhed

Styrk din mentale sundhed

1. Gør noget aktivt 

Hold dig fysisk aktiv. Det kan være med svømning, dans, havearbejde, gå- eller cykelture. Hold dig mentalt aktiv ved at lave noget, der kræver koncentration. Det kan være at læse en bog, spille et spil eller gå på museum. Hold dig spirituelt aktiv. Det kan være med meditation, yoga eller stille gåture i naturen.

Træning for sjælen   

2. Gør noget sammen 

Jo flere sociale relationer du har, jo bedre vil du kunne klare udfordringerne i livet. Du kan holde dig socialt aktiv ved at bruge tid med familie, venner og kolleger, synge i kor, være med i en mad- eller bogklub, en idrætsforening eller et online-fællesskab. 

Er du mentalt robust?

3. Gør noget meningsfuldt

Find ud af, hvad der gør dig glad og giver dit liv mening og værdi. Det kan være frivilligt arbejde, at hjælpe mennesker, der har det svært, eller noget, der udfordrer dig og gør dig stolt som at bage en lækker kage, reparere et møbel eller lære et nyt sprog. (ISJ)

Kilde: ”ABC for mental sundhed” – et folkeoplysningsprojektet til fremme af danskernes mentale sundhed. Læs mere på Abcmentalsundhed.dk.