Gå til hovedindhold

Sådan taber du et par kilo inden jul

December måned bugner af lækker julemad, julegodter og ekstra julekilo. Men du kan stadig nå at smide et par kilo, så du med god samvittighed kan nyde juledagene og alt det, der dertil hører.

December måned bugner af lækker julemad, julegodter og ekstra julekilo. Men du kan stadig nå at smide et par kilo, så du med god samvittighed kan nyde juledagene og alt det, der dertil hører.

Her får du fem gode tips til at tabe et par kilo inden jul – og du skal selvfølgelig følge dem alle, hvis du vil nå målet.

5 tips til dig - tab et par kilo inden jul

Vand, vand og vand
I forbindelse med vægttab skal du drikke masser af vand. Vand har mange funktioner i kroppen, men vigtigst er, at hvis du drikker nok vand, er du mindre tilbøjelig til at overspise. Man kan let komme til at forveksle tørst med sult, så sørg altid for, at du drikker nok i løbet af dagen.

Læs også:
4 grunde til at drikke vand

Få styr på dine portioner
Det er en kendsgerning, at vi ofte spiser alt for meget og at det sætter sig på kroppen. Vi glemmer simpelthen at føle efter, om vi er blevet mætte. Løsningen er enkel: Du er nødt til at ændre dine spisevaner. Men det kan være lettere sagt end gjort. En god øvelse kan være, at forsøge at forlænge dit måltid ved at lægge kniv og gaffel eller ved at tage en tår vand mellem hver bid. Dog er det vigtigste, at du kun spiser én portion.

Læs også:
Sådan styrer du dine portioner
Er du egentlig sulten, når du spiser?
Andres spisevaner kan smitte

Få din sukkertrang under kontrol
Du ved godt, at sukker er dårligt for dit vægttab. Alene ved at skære ned på sukker, kan du opnå gode resultater. Prøv i ugerne op til juledagene, at udskifte sukker med frugt. Det er dog nødvendigt at give dig selv en fast dag om ugen, hvor du gerne må spise et stykke kage eller lidt slik. Lidt forkælelse skal der til, for at dit vægttab ikke køre af sporet – og især her i den søde juletid.

Læs også:
7 gode tips – Sådan dæmper du sukkertrangen
Mirakelmiddel mod sukkertrang - prøv en ægge-kakao

Spis flere gange om dagen
Del dine måltider op i seks små frem for tre store. Kroppen har sværere ved at forbrænde store portioner og begynder derfor at fylde depoterne. Mange små måltider får forbrændingen til at stige. Så spis lidt morgen, formiddag, frokost, eftermiddag, aften og sen aften.

Læs også:
6 slanketips til mellemmåltid
Hold fokus på maden – og tab dig!

Bevægelse skal der til 
Du kommer ikke udenom det – hvis du trænger til at smide et par kilo, for at kunne nyde julen med god samvittighed, så er du nødt til at rejse dig fra sofaen. Dine kostvaner gør det ikke alene, du skal også bevæge dig mere. Læg blødt ud; gå fx en tur hver dag og tag aldrig elevatoren. Til at begynde med skal turen vare ca. en halv time. Gå i raskt tempo. Derefter skal du hver dag gå længere og længere.

Læs også:
9 tips – Forbrænd flere kalorier i hverdagen
 

Læs mere om