Gå til hovedindhold

Sæt turbo på dit vægttab

Motion og motivation er vigtige ingredienser i et succesfuldt vægttab. Her får du 9 tips til begge dele, så du kan blive let i en fart.

Motion og motivation er vigtige ingredienser i et succesfuldt vægttab. Her får du 9 tips til begge dele, så du kan blive let i en fart.

5 tips til motion

1. Pas på!
Motion og andre former for bevægelse sætter ekstra gang i fedttabet. Men pas på, du ikke belønner dig selv med ekstra mad, når du har dyrket motion, for så er du nemlig lige vidt, hvad vægttab angår.

2. Små skidt
Små og overskuelige ændringer i måden du bevæger dig på, kan resultere i et vægttab. Prøv fx at tage cyklen til arbejde i stedet for bil, tog eller bus, tag trapperne i stedet for rulletrapper og elevator, gå og snak med veninderne frem for siddende caféhygge, kør på kondicykel, når du ser tv, dans rundt i stuen, når du hører musik osv.

Læs også: Klar, parat ... vægttab

3. Spis ikke før træning
Det handler i bund og grund mest om timingen i din energitilførsel, hvor du helst ikke skal have spist et hovedmåltid tættere end 2-3 timer før din træning. I værste tilfælde kan du risikere opstød eller diarré ved at have indtaget et stort måltid for tæt på din træning.

4. Drik rigeligt
Hvis du har slukket tørsten hen over dagen og tager et gals vand inden den fysiske aktivitet, så er du godt dækket ind. Hvis du har glemt at lytte til din krops signaler, så går det ud over din præstation. Bagefter skal du indtage en halv liter vand per time, du har trænet, og hvis du skal til spinning, er det en god idé at drikke undervejs.

5. Sæt gang i pulsen
Motion, der får pulsen op flere gange om ugen, vil hjælpe dit vægttab markant. Ikke nok med at det vil lette hele projektet, så vil det også styrke din selvtillid og din motivation til at fortsætte kampen mod kiloene. Hvis du gerne vil holde øje med din puls under træning, kan du købe et smart pulsur HER >> eller HER >>.

4 tips til motivation

1. Vejedag
Det er forskelligt, hvor ofte man motiveres af at blive vejet. Det er vigtigt, at du beslutter dig for et mønster, som du holder fast i. Vej dig mindst én gang om ugen og huks, at det skal være på samme tidspunkt hver gang, og med den samme mængde af tøj.

Hvis du mangler en smart badevægt til dine vejedage, så se lige HER >> 

2. Slankefridag
Hvis du i hverdagen er god til at overholde din sunde livsstil med tre hovedmåltider og to-tre mellemmåltider, spiser fiber- og proteinrigt og fedtfattigt, er der plads til, at du spiser lidt mere til et af dine måltider, nyder lidt sødt, eller drikker et glas vin eller en øl en gang om ugen. Det ødelægger intet med én slankefridag, hvor du gør nogle ikke helt planlagte ting. Det giver derimod ofte fornyet mod på igen at tage fat på de sunde og strukturerede vaner.

3. Tom mave
Hvis du køber ind, når du er sulten og træt, så går det nemt galt. Du vil uden tvivl komme til at købe det forkerte og måske endda også nå at spise noget ekstra, inden du når hjem. Derfor er det godt at planlægge dine indkøb til efter aftensmaden eller på en fridag.

4. Snyd maven
Din mave er hele tiden ude på at snyde dig. Den er forvænt med at kræve mad alt for ofte. Derfor skal du snyde din mave og langsomt vænne den til mindre mængder. Hvis den i utide skriger på mad, så spis, men sørg for, at det er lavenergimad som grøntsager, frugt og vand.

Læs også: Vægttab - Sådan bliver du sund og slank for altid

Artiklen inheholder affiliatelinks.