Gå til hovedindhold

Skær ned på kalorierne – uden at det bliver en plage

Foto: Pantherstock
Her får du nogle gode råd til, hvordan du med en smule omtanke i dagligdagen kan skære ned på kalorieindtaget og op for forbrændingen, uden at det føles som en plage.

Følgende er skrevet af læge Jerk W. Langer, som hver uge i Ude og Hjemme giver gode råd om sundhed:

På kort sigt virker de fleste slankekure, såfremt du er vedholdende og følger planen. Du taber dig nemlig i høj grad på grund af alt det, du ikke længere indtager, såsom hvidt brød, forarbejdede fødevarer, junkfood, alkohol, slik, kager og andet sukkerholdigt.

Den bedste slankekur er derfor ofte den, som du selv helst vil følge.

Nogle har det bedst med at fyre den maksimalt af på en benhård diæt med masser af træning. Andre foretrækker at følge detaljerede planer for dagens måltider. Andre igen har det fint med blot at faste nogle timer om dagen.

En slankekur er dog kun begyndelsen på projektet og bør altid følges af varige livsstilsændringer.

Ned med kalorierne - op med forbrændingen

Her får du nogle gode råd til, hvordan du med en smule omtanke i dagligdagen kan skære ned på kalorieindtaget og op for forbrændingen, uden at det føles som en plage.

● Prøv helt overordnet at følge disse principper: Mere grønt, fisk og motion. Mindre sukker, junkfood og tv. Spis langsomt og gå tidligt i seng.

● Bevæg dig mere i dagligdagen ved at smugle bevægelse ind i alle dine aktiviteter både på arbejde, i transporten frem og tilbage samt i fritiden. Rejs dig op og bevæg dig lidt mindst hver time. Træn på stuegulvet, mens du ser tv. Gå og kør på cykel, alt hvad du orker.

● Køb ind, når du er mæt – ikke når du har en gnavende sult i maven, for så ryger fornuft og modstandskraft sig hurtigt en tur. Hvorfor tror du, at slikket er placeret oppe ved kassen, hvor du står i kø?

● Skriv indkøbssedlen på forhånd, så du har gennemtænkt, hvad der er brug for, og undgår impulskøb.

● Lav rigtig mad. Står du med råvarerne i køkkenet blot tre til fire dage om ugen, kan din mad ikke undgå at blive sundere og mindre kaloriefyldt, fordi du dropper færdigretter og halvfabrikata.

● Pas på med at småspise mange unødvendige kalorier uden for måltiderne. Det kan være en håndfuld nødder, tilsmagning under madlavning eller resterne på en tallerken, der skal i opvaskemaskinen. Det løber hurtigt op.

● Spis, indtil du ikke er sulten længere, ikke indtil du er mæt. Tag mindre mundfulde og tyg maden grundigt. Sluk for tv under måltidet og læg bestikket mellem hver mundfuld. Så falder spisetempoet automatisk, og mætheden får tid til at indfinde sig.

● Tøm aldrig pligtskyldigt tallerkenen, ej heller på restauranten, selv om du har betalt dyrt for måltidet. Bed om at få resterne med hjem. Det er du i din fulde ret til.

● Få din nattesøvn ved at slukke tv, lægge mobilen væk og dæmpe belysningen. Dårlig søvn og stress får os til at spise både mere og usundere, og det er ofte oversete årsager til overvægt.

● Frygt ikke sult, så drop bare mellemmåltider. Det er en uvane at proppe sig med mad ved det mindste tegn på sult.

● Slank er ikke det samme som sund, og tyk er ikke det samme som usund. Dit taljemål er sundhedsmæssigt vigtigere end kropsvægten. Hver gang du smider en centimeter omkring maven, bliver du sundere og forebygger alvorlige sygdomme som diabetes, blodprop, depression, demens, gigt og kræft.