Gå til hovedindhold

Skal mandler spises eller drikkes?

Det er snart højsæson for mandler, selv om vi de senere år i sundhedens hellige navn har taget dem til os hele året.

Det er snart højsæson for mandler, selv om vi de senere år i sundhedens hellige navn har taget dem til os hele året.

Mandler kommer fra mandeltræet, og langt de fleste af verdens mandler dyrkes i Californien. Der findes flere typer mandler. Fælles for dem er, at det er en meget næringsrig nød, som bl.a. indeholder de sunde enkeltumættede fedtsyrer, E- og B-vitaminer, magnesium, jern og kalk.

Friske mandler smager særlig saftigt, mildt og mælkeagtigt. Men det er vigtigt at vide, at mandelmælk intet har med mælk at gøre, og mest er dyrt vand med sukker. Protein- og kalkindholdet er meget lavt, og mange af de sunde stoffer i mandlerne filtreres fra ved fremstillingen af mandelmælk. Industrielt fremstillet mandelmælk er foruden fortykningsmidler og salt tilsat sirup evt. beriget med kalcium og er en kilde til mindre mængder E- og D-vitamin og B12.

Spis mandlerne i stedet, så du får glæde af alle de de sunde næringsstoffer:
• En tiendedel af mandlen er kostfibre.
• En tredjedel er enkeltumættede fedtsyrer.
• En femtedel er protein.

Brændte mandler er lidt sundere juleknas

Allerede 200 år før vor tidsregning brugte romerne sukkerglaserede mandler ved særlige lejligheder. Til den søde juletid kan du nemt lave dine egne brændte mandler:

Kom 200 g mandler, 2 dl sukker og 1 dl vand i en pande og varm op ved kraftig varme og under omrøring, til sukkeret er brunt og flydende og mandlerne blanke. Læg mandlerne på et stykke bagepapir, lad dem køle af, bræk mandlerne fra hinanden og server som lidt sundere juleknas.

Læs mere om