Gå til hovedindhold

Skræl, skær, snit og spis masser af grøntsager

Det er højsæson for alskens lækre grøntsager, som vi gerne skal have minimum 300 g af om dagen. Det lykkes dog kun for et fåtal af os.

Husk grøntsagerne

Det er højsæson for alskens lækre grøntsager, som vi gerne skal have minimum 300 g af om dagen. Det lykkes dog kun for et fåtal af os. Måske fordi vi stort set kun spiser grøntsager til aften. Kniber det med at få spist alt det gode grønne, så kan du sørge for at skrælle, skære, snitte og hakke mange forskellige grøntsager på én gang og opbevare dem i bokse og vandbad i køleskab. Så undgår du triste og kedelige grøntsager, som i bedste fald kun egner sig til en sammenkogt ret.

Gulerødder og andre rodfrugter holder sig fint sprøde og er lige til at spise eller tilberede, hvis man opbevarer dem i vand i køleskabet; husk blot at skifte vandet dagligt af hygiejniske årsager.

Broccoli og blomkål og andre kåltyper kan også med fordel holdes friske og sprøde i vandbad. Snit f.eks. hvidkål og rødkål til flere dage, og dæmp en evt. bitter smag ved at hælde lidt frugtsaft eller en dressing hen over og lade det trække i 15 minutter; så er både smag og sprødhed som ny igen.

Frosne, dampede bønner og ærter kan stå klar i køleskabet lige til at spise. Med et udvalg af rensede, skrællede og skårne grøntsager i grove eller mundrette stykker kan du i et snuptag anrette et fad med gnavegrønt, en lille hyggelig skål eller en stor pose lige til at tage med i bilen, på jobbet, på aftenskole, eller hvor du er på vej hen.

Kaloriefatiige grøntsager - få en liste her

Grønt giver masser af energi

Grøntsager sikrer stabilt blodsukker, som giver stabil energi i løbet af dagen.

Grøntsager giver vitaminer og mineraler og sandsynligvis et væld af sundhedsfremmende stoffer, som vi slet ikke kender endnu.

Grøntsager giver velvære og færre sygedage.

Grøntsager mætter og sikrer en mere stabil vægt. Grøntsager giver plads til det søde liv.

Få SØNDAG direkte i din postkasse – hver uge! Køb SØNDAG her >>

Læs mere om