Gå til hovedindhold

Sødemidler og deres indflydelse på blodsukkeret

En fødevares glykæmiske indeks indikerer, i hvor høj grad det påvirker blodsukkeret. Det måles på en skala fra 0 til 100. Jo mere sensitivt dit blodsukker er, des mere relevant er det at vælge sødemidler med mindst mulig påvirkning af blodsukkeret

Sødemidler og deres indflydelse på blodsukkeret

En fødevares glykæmiske indeks indikerer, i hvor høj grad det påvirker blodsukkeret. Det måles på en skala fra 0 til 100. Jo mere sensitivt dit blodsukker er, des mere relevant er det at vælge sødemidler med mindst mulig påvirkning af blodsukkeret.

Alle sødemidler har forskellig smag og bismag, så de kan med fordel blandes. Her får du en oversigt over de mest anvendte naturlige sødemidler og deres glykæmiske indeks.

Glykæmisk indeks på 0-1: Stevia er verdens sødeste plante. Udtrækket fra dens blade er et helt naturligt sødemiddel, der søder 300 gange mere end sukker og har et GI på 0. Sukrin, Sukrin Melis og Sukrin Gold er naturlige sødemidler baseret på sukkeralkoholen erythritol, der naturligt forekommer i f.eks. pærer og svampe. Produkterne har et GI på 0-1. Yaconsirup er udvundet af yaconroden og har et GI på 3.

Glykæmisk indeks på 5-15: Birkesød er udvundet af birkesaft, der indeholder xylitol. Birkesød giver en mindre stigning i blodsukkeret med et GI på 7. Agavesirup er udvundet fra den mexicanske agaveplante og har et GI på 15.

Gykæmisk indeks over 15: Palmesukker er det samme som kokossukker og udvindes af saften fra kokospalmens blomster. Det har et GI på 35 – cirka det samme som æble eller pære. Ahornsirup fremstilles af ahorntræets safter, der tappes ved at lave hul i stammen og opsamle saften. Det har et GI på 54.

Du kan købe sødemidlerne her:

Stevia

Sukrin

Sukrin Melis

Sukrin Gold

Yaconsirup

Birksød

Agavesirup

Palmesukker

Ahornsirup

*Gavebeviset er gyldigt indtil d. 31/3-16.

 

Artiklen indeholder affiliate links.

Læs mere om