Gå til hovedindhold

Søvnproblemer? 3 gode råd til bedre søvn

Et stabilt blodsukker øger dine chancer for en god nattesøvn. Her får du tre gode råd som holder blodsukkeret i balance før sengetid, så du undgår søvnproblemer.

3 gode råd til at undgå søvnproblemer

Der kan være mange grunde til, at du ikke kan sove. Men har du et stabilt blodsukker, før du går i seng, øger du dine chancer for en god nattesøvn, lyder det fra forsker og phd., Anette Sams, som er aktuel med bogen "Sandheden om sukker". Her giver hun tre råd, som holder blodsukkeret i balance før sengetid og forbedrer søvnmønsteret. 

1. Spis dit hovedmåltid mindst tre timer før sengetid. Sørg samtidig for at måltidet er solidt, indeholder gode proteiner, masser af grøntsager og allerhelst kål.

2. Undgå at spise mellem aftensmad og sengetid. Har du været vant til at snuppe et stykke frugt eller brød til aftenkaffen, kan det være svært. Men prøv alligevel.

Søvnproblemer: 8 ting dårlig søvn gør ved dig

3. Træn let eller gå en tur mellem aftensmaden og sengetid. Bevægelse kan få dig til at glemme dit behov for et mellemmåltid, og samtidig vil motion og træning sikre, at dine muskler tager ansvar for at lagre overskydende sukker fra blodet. Når sukker og andre energikilder er på de rigtige lagre, har kroppen nemt ved at forsyne dig med energi til natten og din nattesøvn bliver sammen med dit blodsukker mere stabil. (EW)

Læs mere på Anettesams.dk

Læs mere om