Gå til hovedindhold

Spis dig glad

Spis dig glad med bestemte råvarer. Er du klar over hvad maden kan gøre ved dit humør? Her er tre ting, du kan spise for at booste glæden og energien - og fordi, de smager godt!

3 madvarer der gør dig glad 

 
Omega-3
Opbygger dine hjerneceller og forebygger depression. Engod kilde til omega-3 er fede fisk som makrel, laks, sild og ansjoser og frø og kerner som hørfrø og valnødder. Som en ekstra bonus hjælper omega-3 også til at sænke kolesteroltallet og nedsætte risikoen for blodpropper, og den tanke kan man da også blive lidt glad af.
 
Hot, hot, hot!
Stærke krydderier som chili, peber, wasabi og ingefær, der giver sved på panden, påvirker nervecellerne og registreres faktisk som en lille smerte. På trods af dette skal man ikke afholde sig fra at nyde de stærke retter, da kroppen reagerer på smerten ved at frigive endorfiner. Endorfiner er morfinlignende stoffer, som virker mildt bedøvende og giver en behagelig fornemmelse i hele kroppen. Derudover giver de stærke krydderier et spark til blodomløbet, så blodet løber hurtigere og giver en varmefølelse. Så på bordet med chili con carne, når du begynder at skutte dig i efteråret.
 
Chokolade
Chokolade er ikke kun noget, der sætter sig på sidebenene, men også en fødevare, der påvirker hjernen til blandt andet at frigive de kemiske stoffer dopamin og opioider, der giver dig vellyst og gør dig glad. Gå efter den rene, mørke chokolade, for jo højere kakaoindholdet er, jo bedre er virkningen. Chokolade indeholder som bonus masser af antioxidanter og er seksuelt stimulerende.