Gå til hovedindhold

Spis dig ned i vægt: Her er den mad, der øger din forbrænding

Mad, der øger forbrændingen
Står vægten stille? Her er 6 effektive tips til, hvad du bør spise og drikke, hvis du vil booste din forbrænding.

Det er helt fantastisk, at man kan spise sig til mindre mavefedt og en smallere talje! Med magert protein, mejeriprodukter, fuldkorn, vand og grøn te kan man hurtigt opnå sin drømmevægt. Det skriver det svenske sundhedssite MåBra.

Det kan lyde nemt – men der ligger en hel del studier bag kostrådene.

6 nemme tips til at tabe sig i vægt. Dette er, hvad du bør spise og drikke:

Magert protein

Fjerkræ, fisk og magre varianter af rødt kød indeholder både vigtige næringsstoffer og få kalorier – samtidig med at det mætter i lang tid. Tricket er at spise protein allerede til morgenmad! Spiser man proteinrigt om morgenen, kan man bedre holde sulten i ave frem til frokost og fortsætte med at træffe sunde ernæringsvalg. Og glem ikke, at der også findes proteinrige veganske alternativer.

Fuldkorn – mindst 20 gram om dagen

Giv maven noget at arbejde med! Fibre er, til forskel fra hvide kulhydrater, mere ufordøjelige og kræver mere arbejde af vores indre maskineri. Fibre findes i grønsager, rodfrugter, bønner, linser, frugt og fuldkorn og kaldes ofte for naturens egne kulhydrater. Da fuldkorn ikke nedbrydes under fordøjelsen, men når tyktarmen stort set ubearbejdet, kan det være et problem for dem, der i forvejen har vrøvl med maven. Har man en følsom mave, må man hjælpe sin krop på vej – og den bedste måde at gøre det på er at drikke ekstra meget vand.

Mad, som er rig på calcium og D-vitamin

En type fødevarer, som indeholder både calcium og D-vitamin, er mejeriprodukter! Spiser man mejeriprodukter tre gange om dagen, vil man (afhængig af udgangspunktet) bevare sin vægt eller tabe sig og mindske mængden af mavefedt. Det er i hvert fald det resultat, et amerikansk studie fra Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health er nået frem til.

Sundt fedt

Enkeltumættede- og omega-3-fedtsyrer er gavnlige fedtsyrer, som blandt andet findes i fisk, nødder, avokado og olier. Med den rette mængde fedt holder man sig mæt meget længere. I et studie fra Appetite viste det sig, at spiser man mere end 1300 milligram sunde fedtstoffer om dagen, holder man sig mæt i mindst to timer efter hvert måltid – til forskel fra dem, der kun spiser en femtedel, altså 260 milligram fedt. De, der spiste mindre, blev hurtigere sultne og spiste betydeligt flere hurtige kulhydrater efter måltidet.

H2O – mindst 1 liter om dagen!

Et regelmæssigt indtag af vand fylder maven, hvilket igen gør det lettere at holde sig fra småspiseri. Drikker man 1 liter vand om dagen, kommer man også til at booste sin forbrænding. Det viste et studie fra Stanford Prevention Research Center. I studiet viste det sig, at mennesker, som drak mere end 1 liter vand om dagen, tabte cirka 2 kilo på tre måneder!

3 kopper grøn te

Grøn te indeholder mange antioxidanter, blandt andet katekiner, som har vist sig være godt i forbindelse med vægttab. Drikker man tre kopper te om dagen kan man mindske sit taljemål og få bugt med sit mavefedt dobbelt så hurtigt, end hvis man havde droppet teen. Det viser et studie fra Aging på Tufts University. Drikker du ikke koffein? Bare rolig, studiet viser, at koffeinfri te også virker – men at du så bør drikke 2 kopper mere for at opnå samme effekt.

Kilde: WomensHealth og Livsmedelsverket.