Gå til hovedindhold

Spis dig til en skarp hjerne

Du kan faktisk godt spise dig til en skarp hjerne f.eks. indeholder æg det hjernestyrkende stof cholin og nødder indeholder gode fedtstoffer, der styrker og beskytter hjernecellerne.

Spis dig til en skarp hjerne 

Spis mere af:

  • Årstidens økologiske grøntsager, frugt og bær giver dig de bedste kulhydrater til hjernen, som er storforbruger af energi.      

  • Æg indeholder bl.a. det hjernestyrkende stof cholin.

  • Frø, nødder, mandler og kerner giver dig sunde fedtstoffer, der styrker og beskytter hjernecellerne. 60 procent af hjernen består af fedt. 

  • Økologiske ekstra jomfruolier er en af hjernens livretter. Invester i olier af god kvalitet på mørke flasker.

  • Prioriter de økologiske fisk, så får du masser af omega 3, men ingen uønsket kemi. 

  • Grønt drys. Brug godt med krydderurter. Det tilfører velsmag og masser af hjernegode næringsstoffer.  

  • Kål øger dannelsen af det afgiftende stof gluthation i leveren, der står for udrensning af ophobede affalds- og giftstoffer
 
 

Skær ned på: 

  • Kød, sukker, hvide ris, hvidt brød og pasta, færdigretter, fastfood og anden stærkt forarbejdet mad, raffinerede olier og margariner. Disse fødevarer gør intet godt for din krop og hjerne. (ISJ) 
Kilde: »Hjernegod mad«, Anette Harbech Olesen