Gå til hovedindhold

Spis dig til et stærkere immunforsvar

Gode og sunde madvarer kan styrke dit immunforsvar, så du holder dig rask.

Gode og sunde madvarer kan styrke dit immunforsvar, så du holder dig rask.

Foråret er endelig begyndt at titte frem - men forkølelse og influenza behøver ikke kun at gå hånd i hånd med kulden.

Læs også: Gå dig sund og glad

7 sunde madvarer, der styrker dit immunforsvar

• Valnødder – de er supersunde og meget rige på Omaga-3-fedtsyrer, som har en gavnlig virkning på immunforsvaret.

Løg og hvidløg indeholder mange fytokemikalier, der fungerer som antioxidanter, der beskytter cellerne og stimulerer immunforsvaret.     

• Broccoli er meget næringsrig og en grøntsag, der er rig på A-, C- og K-vitamin, kalcium, folat og fibre.

Appelsiner er fulde af C-vitamin, folat, kalium og fibre og er en stærk antioxidant.

Blåbær indeholder C- og E-vitamin og en masse fytokemikalier, der giver et godt forsvar mod de frie radikaler og holder dit immunforsvar i top.

Gulerødder er super sunde, fordi de har et højt indhold af betacaroten, der bliver omdannet til A-vitaminer i kroppen og bliver naturlige dræberceller i immunforsvaret.

Yoghurt kan være med til at stykre immunforsvaret, fordi mælkesyrebakterier i yoghurt er probiotiske. Produktet indeholder levende mikroorganismer, som er med til at bekæmpe de usunde organismer i næringen.

Prøv også en frisk smoothie med kiwi, appelsin og mynte - god til dig, der skranter!

Læs mere om