Gå til hovedindhold

Stå tidligt op og tab dig

Sollyset giver dig andet end D-vitamin – står du tidligt op, kan det faktisk hjælpe dig med at tabe dig.

Det øjeblik, hvor vækkeuret ringer, er for mange det værste på dagen. Men for jer, der springer ud af sengen, har vi gode nyheder: Morgensolen hjælper dig med at tabe dig! Det skriver det svenske sundhedssite MåBra.

Et studie, som blev offentliggjort i tidsskriftet Plos One viser, at morgenstund virkelig har guld i mund.

I studiet fik 54 deltagere i 30-årsaldren hver et armbånd på, som målte mængden af morgenlys i syv dage. Deltagerne skulle også skrive maddagbog, så forskerne kunne sammenligne deres kalorieindtag.

Det viste sig, at de deltagere, som fik mest morgensol, også var dem med den laveste BMI – uanset alder, aktivitetsmængde og kalorieindtag.

Morgenlys er bedre end aftenlys

Forskerne tror, at de har en forklaring:

Morgenlyset påvirker os mere end aftenlyset, fordi morgensolens stråler indeholder mere blåt lys, hvilket har størst indvirkning på vores døgnrytme. Når kroppens indre ur er synkroniseret, får vi en mere stabil søvn. Og god søvn er, som mange allerede ved, en af nøglerne til at tabe sig.

Så lidt som 20 til 30 minutter mellem klokken 8 og frokosttid kan være nok – og vil du ikke nødvendigvis ud på en morgenspadseretur, er det (næsten) lige så godt at drikke morgenkaffe ved vinduet.