Gå til hovedindhold

Stenalderhjernen slår til i buffeten

Det kan være så svært ikke at gå amok i buffeten, når man er ude at spise, men faktisk kan du ikke helt selv gøre for det. Trangen til at spise alt for meget er nemlig styret af instinkter helt tilbage fra stenalderen. Bliv klogere på hvorfor det er så svært at styre disse instinkter og få 4 gode tips, til næste gang du møder buffeten med alt det lækre mad.

Stenalderhjernen slår til i buffeten 

Hvorfor har vi svært ved at styre os, når vi spiser fra buffet? Hvorfor propper vi os, som var det vores sidste måltid? Og hvorfor er det ikke den sunde kulmule og råkosten, vi kaster os over, men pommes fritter, pastasalat og fiskefilet? Det er, fordi urinstinkterne tager over. Vores sult og mæthedssystem, der er placeret i den ældste del af vores hjerne, reptilhjernen, er ifølge den svenske hjerneforsker Martin Ingvar ikke blevet opdateret siden stenalderen. Hjernen har ændret sig i takt med verden omkring os. Men ikke reptilhjernen, der fungerer via instinkter og har med overlevelse at gøre. Reptilhjernen tror stadig, at vi lever i stenalderen, hvor det gjaldt om at skovle i sig, når man stødte på mad, for man vidste aldrig, hvornår man fik noget igen. Det instinkt er rigtig svært at styre, for hjernen belønner os – vi får et kick og føler os godt tilpas – når vi spiser mad, der giver hurtig energi. Kulhydrater fra især sukker og sød mad, kartofler, hvidt brød, pommes frites, pasta, pizza, burgerboller m.v. Martin Ingvar kalder belønningssystemet for hjernens usynlig supermagt. Det er den, vi er oppe imod, og som gør det svært at styre trangen til at spise for meget eller forkert. (ISJ) Kilde: Politiken og Martin Ingvar: ”Hjernen styrer vægten” 
 
 

4 tips til at styre dine instinkter 

 
  • Tæl til 10, når du træder ind i køen. Husk, at der er masser af mad ude i køkkenet.
 
  • Giv dig tid til at få overblik over lækkerierne fremfor at læsse løs fra en ende af.
 
  • Arranger din mad i små tapas-portioner – ikke i et kaotisk misk mask af sild, ost og kage. 
 
  • Slap af og nyd hver mundfuld, så smagsnuancerne får lov til at folde sig ud. Nydelse forebygger overspisning. (ISJ)

 

Læs også: Spiser du uden at være sulten?