Gå til hovedindhold

Stofskifte - Spis dig til en bedre forbrænding

Nogle fødevarer rummer skjulte egenskaber, som kan udnyttes i kampen mod overflødige kilogram ved at skubbe lidt til stofskiftet og hermed sætte forbrændingen i vejret.

Nogle fødevarer rummer skjulte egenskaber, som kan udnyttes i kampen mod overflødige kilogram ved at skubbe lidt til stofskiftet og hermed sætte forbrændingen i vejret.

Det er selvfølgelig ikke hele løsningen på et vægtproblem, for der skal stadigvæk tænkes kalorier samt arbejdes med bevægelse og motion. Men lidt har også ret.

● Proteiner fra magert kød, fisk, fjerkræ uden skind, fedtfattige mælkeprodukter, bønner og sojabønner mætter bedre. 25 procent af proteinkalorierne forbrændes allerede under fordøjelsen, fordi kroppen skal bruge deres energi på at optage dem fra maven. For kulhydrater gælder det kun fem procent, mens fedtkalorierne er helt nede på en procent. Med andre ord feder samme kaloriemængde som sukker eller fedt langt mere end proteiner.

Lad proteinrige fødevarer indgå i alle måltider, eksempelvis yoghurt og et æg om morgenen, kød- og fiskepålæg til frokost, samt bønner og kylling til aften.

Læs også: 5 tips til at sætte skub i forbrændingen

● Stærke krydderier såsom chili, peberrod, ingefær, sennep og sort peber sætter skub på forbrændingen. Fordi de er så kraftige, stimulerer de den del af nervesystemet, som sætter gang i stofskiftet. Og chili dæmper desuden appetitten, så man spiser mindre.

● Grøn te indeholder stoffet ECGC, som presser kroppen til at brænde lidt flere kalorier af. Det samme gør koffein, der foruden te naturligvis også findes i kaffe.

Læs også: Detox - sæt skub i kuren med grøn te

 

Læs mere om