Gå til hovedindhold

Styr appetitten med disse 4 gode råd

Ofte kommer vi til at spise alt for meget, fordi vi har appetit til mere mad end vi egentlig behøver. I artiklen får du 4 gode råd til ikke at overspise. Styr appetitten og nå dit mål.

Styr appetitten 

Rigtig mange har faktisk appetit til mere mad, end de behøver. Det betyder, at de ofte spiser lidt for meget. Og spiser man for meget, tager man på – også selv om man spiser sundt.
Prøv at regulere din appetit – her er et par gode tips til at gøre det.
 
 
• Spis mad, der fylder meget i maven uden at indeholde ret mange kalorier. Rå og tilberedte grøntsager og grøntsagssupper mætter godt og har et lavt kalorieindhold. Nødder, ost og fløde er til gengæld energitætte, så spar på dem.
 
• Spis protein fra kød/fisk/fjerkræ/æg til alle måltider. Protein er det næringsstof, der mætter mest, så derfor er protein og grøntsager en god basiskost.
 
• Tyg maden grundigt og hold pause undervejs i måltidet, så din hjerne når at registrere mætheden. Anret eventuelt maden på en pæn tallerken og lad gryder og fade stå i køkkenet eller på komfuret, så du tænker dig om en ekstra gang, inden du tager en ekstra portion.
 
• Tag evt. et fibertilskud en halv time inden måltidet. F.eks. Husktabletter, som er en god fiberkilde, der optager mange gange deres vægt i væske, så der lægges en mættende bund i maven inden måltidet. Drik mindst en halv liter vand til – hvis ikke du får nok væske, kan fibrene give dig forstoppelse.