Gå til hovedindhold

Sund i december: Vælg mellem fristelserne

Foto: Pantherstock
Julemåneden kan sagtens være sund, selv om du er glad for alle de lækre fristelser. Det er nemlig ikke alt det lækre, der er usundt. Her får du 12 gode råd til, hvordan du udnytter juletiden til at få et bedre helbred.

Følgende gode råd er skrevet af læge Jerk W. Langer, som hver uge i Ude og Hjemme giver gode råd om sundhed:

● Chokolade og jul hører sammen, og heldigvis kan du sænke blodtrykket og modvirke blodpropper med mørk chokolade, som er fyldt med vigtige flavonoid-stoffer. Den mørke chokolade feder heller ikke så meget, som mange tror, da fedtstofferne dels mætter, dels optages forholdsvis dårligt i kroppen. Men husk, at det kun gælder mørk chokolade med et højt indhold af kakao, det vil sige mindst 70 procent. Flødechokolade har ingen sundhedsfordele, tværtimod.

● Kanel sænker blodtrykket, stabiliserer blodsukkeret og er også godt for blodets fedtindhold. Det er ikke mindst alle tiders for mennesker med type 2 diabetes – og det er heldigt, for risengrødens mælkefedt trækker i den modsatte retning.

● Valnødder, hasselnødder og mandler giver et fint tilskud af omega-3-fedtsyren alfa-linolensyre, som kroppen omdanner til fiskeolier, der styrker både hjerte, kredsløb, led og hjerne. Paranødder tilfører mineralet selen, som formentlig sænker faren for prostatakræft og brystkræft. Måske beskytter nødder også kvinder mod tyktarmskræft.

● Appelsiner, klementiner, abrikoser, figner, dadler og pigeonæbler hører julen til – og det hele tæller med i det vigtige kostråd om mindst 600 gram grønt og frugt hver dag.

● Lyder det ikke lækkert at frådse i friske tranebær, tranebærjuice, soltørrede søde tranebær og tranebærsauce? Sundt er det også. Tranebær er gode mod urinvejsinfektioner, og det smukke dybrøde bær øger desuden mængden af det gode HDL-kolesterol i blodet og kan derfor være med til at modvirke blodpropper.

● Rødvin skal først og fremmest være en gastronomisk nydelse. Betragt de helbredsfremmende effekter af moderate mængder vin og gløgg som en ekstra gevinst, blandt andet i forhold til blodpropper og demens.

● Også marcipan indeholder sunde fedtsyrer, der bliver til fiskeolier i kroppen. Vælg ren rå marcipan for at få den ægte vare uden abrikoskerner.

● Jo flere julekort, man modtager og skriver, desto gladere er man, og desto mere tilfreds er man med tilværelsen. Især hvis julekortene er sendt fra mennesker, som du ellers ikke ser meget til. Formentlig skaber julekortene en følelse af at være del af et fællesskab, hvilket indvirker gunstigt på psyken. Det styrker igen immunforsvaret og modstandskraften over for blandt andet forkølelse.

● En stor omgangskreds er sund. Jo flere venner du har, desto sjældnere bliver du eksempelvis forkølet. Mennesker med stor social kontaktflade klarer sig også bedre i tests for hukommelse og intelligens. Så tag på julebesøg.

● Kan du tage spillet som en leg uden at blive hidsig eller aggressiv, er det godt for hjernen at julehygge med Trivial Pursuit og andre slags hjernegymnastik. At holde hjernen i gang er en af de bedste måder at undgå demens og hermed bevare hukommelsen længere.

● Få et godt grin med de gamle spillefilm i fjernsynet – eller gå i biografen og se en af de letbenede, men som regel sjove julefilm. Når man griner sig gennem en morsom film, falder blodets indhold af stresshormoner med 40 procent. I stedet danner kroppen endorfiner og andre velbehagshormoner.

● Husk at røre kroppen hver dag, helst udenfor. Dagslyset presser humøret i vejret og får has på vintertrætheden.