Gå til hovedindhold

Sund i det nye år: 6 gode råd

Foto: Pantherstock
Kender du det, at du laver et nytårsforsæt om en sundere livsstil, og så går der ikke mange dage i det nye år, før du har opgivet eller glemt alt om det? Her får du læge Jerk W. Langers bedste råd til, hvordan du kan tænke i nye baner – til gavn for dit helbred.

Følgende er skrevet af læge Jerk W. Langer, som hver uge i Ude og Hjemme giver gode råd om sundhed:

I forbindelse med det nye år opstiller mange af os pligtskyldigt et nytårsforsæt. Hvem har ikke et par ømme knaster i sin levevis, som gnaver lidt i samvittigheden?

Når det gælder de mest populære forsætter, lykkes det dog langt fra alle at gennemføre. Hver femte springer endda fra efter blot en enkelt uge.

Måske er tiden inde til at tænke i nye baner. Her får du derfor idéer til andre gode vaner, der også betyder meget for vores livskvalitet og helbred, men som vi ikke altid tænker på som nytårsforsæt. Held og lykke!

1) Få styr på din søvn

Søvnmangel gør dig ikke blot træt og dårligt præsterende i dagtimerne, men øger også faren for overvægt, blodtryksbesvær og blodprop. Det er både vigtigt at få nok søvn, hvilket typisk er 7-8 timer per nat, samt sove ordentligt uden at blive vækket flere gange. De fleste danskere sover for lidt, fordi vi ser tv og er på sociale medier for længe om aftenen. At sove, indtil du vågner af dig selv og er udhvilet, er den bedste indikator for optimal søvn.

● Stå op på samme tidspunkt hver dag, selv om du faldt sent i søvn – det gælder også i weekenden.

● Motion giver dyb søvn, men lad være med at træne om aftenen, da du så kan få sværere ved at falde i søvn.

● Undgå sovepiller, for meget alkohol og aftenkaffe, der kan forstyrre søvnfaserne.

● Sluk tv, computer og mobil klokken 20.

● Drop eftermiddagsluren, også selv om du sov dårligt om natten. 

2) Spis mindre salt

Ved at spise en tredjedel mindre salt kunne 1.500 danskere hvert år undgå et slagtilfælde i hjernen, og 1.000 kunne reddes fra en blodprop i hjertet, anslår forskere. Madens saltbomber er en væsentlig årsag til forhøjet blodtryk, åreforkalkning, blodprop og hjertesvigt. Er du som danskerne flest, gufler du 10-12 gram salt i dig hver eneste dag gennem mad og drikke, og kroppen har kun brug for et enkelt gram.

● Smid saltbøssen ud og brug i stedet krydderier, krydderurter, citron, lime, eddike og andre saltfri valg, både til tilberedning og på spisebordet.

● Fastfood er stort set altid fyldt med salt.

● Nøglehulsmærket guider dig til saltfattige fødevarer. Men kødpålæg og pølser kan stadig være fyldt med salt.

● Kan du ikke undvære saltbøssen, kan du vælge et produkt, der har udskiftet natrium med kalium og magnesium.

● Dåsemad, frosne fødevarer og færdigretter kan være de rene saltbomber.

● Friske og friskfrosne grøntsager er bedre end saltede dåsegrøntsager.

● Vælg morgenmadsprodukter med lavt saltindhold.

3) Alenetid hver dag

I dag er vi nærmest online konstant og forventes at stå til rådighed for andre når som helst. Sådan føles det i hvert fald. Men din hjerne har brug for kvalitetstid til at få styr på de seneste informationer. Afsæt hver dag tid til at se indad uden afbrydelser. Ellers bliver følgen hurtigt stress og spændinger.

● Sluk mobil, computer og tv og nyd stilheden.

● Læs en god bog, snup en lang travetur, sæt fotos i orden eller cykel en tur i skoven. Du får fred, og hjernen tanker ny energi op.

● Læg dig ned, luk øjnene og lad tankerne flyde frit. Du vil mærke de gode indfald komme flyvende.

4) Børst tænderne

Mundens sundhed betyder meget for helbredet. Både tandkødsbetændelse og paradentose kan øge faren for blandt andet åreforkalkning, blodprop, kræft, type 2-diabetes, luftvejslidelser og graviditetsproblemer. Nok fordi mundens bakterier via det beskadigede tandkød trænger ind i kroppen og fremkalder kronisk betændelse.

● Børst tænderne grundigt for at fjerne belægninger, som ellers giver tandsten og paradentose.

● Lad tandtråd rense ud, hvor tandbørsten ikke kan nå frem.

● Citrusfrugter med C-vitaminer styrker tandkødet.

5) Rene hænder

Masser af virus og bakterier smitter via vores fingre, især maveinfektioner og luftvejsinfektioner. Håndvask med almindelig sæbe fjerner langt de fleste bakterier og virus. Så vask altid hænder. 

● Efter toiletbesøg.

● Før og efter, du håndterer fødevarer.

● Efter kontakt med genstande, dørhåndtag, keyboard, telefoner og andet, som mange andre også har rørt ved.

● Når børnene er snottede.

6) Mere bevægelse

Til sidst får du det nytårsforsæt, som jeg selv finder vigtigst; at få meget mere bevægelse ind i hverdagen.

● Gå en rask tur hver dag, så du får pulsen og vejrtrækningen op. Samtidig får du dagslys, som også løfter humøret.

● Tag cyklen i stedet for bilen, hver gang det er muligt.

● Træn om muligt tre gange 45 minutter om ugen, så pulsen virkelig kommer i vejret. Det kan være svømning, løb, fitness, holdsport, zumba...

● Snyd dig til bevægelse, hver gang du får chancen: Tag trappen, stil bilen længst væk på supermarkedets parkeringsplads, ja brug bare fantasien.

Læs mere om