Gå til hovedindhold

Supersunde nødder: Hvilke nødder er godt for hvad?

Har du styr på nøddernes egenskaber?
Nødder er ”fede på den fede måde” og kunne ikke være nemmere at flette ind i den daglige madlavning. Men har du styr på hvilke nødder, der er gode til hvad?

Nødder har været noget ildeset, især i slankekure, på grund af det høje fedtindhold. Men forskerne lærer hele tiden og ved nu, at man ikke skal lade sig snyde af nøddernes mange fedtkalorier. De er nemlig ”fede på den fede måde”, som du kan læse her på siden, og derfor meget sundere, end mange er klar over.

Derfor er der ingen grund til at være bange for at bruge dem i den daglige madlavning. Put nødderne på havregrynene i stedet for sukker. Giv dem til ungerne som snacks i madpakken. Eller spis dem som et hurtigt mellemmåltid og til at peppe salaten op med.

Men hvad er der egentlig af gode egenskaber i de forskellige nødder? Overblikket får du her.

Valnødder: Indeholder mange enkeltumættede fedtsyrer, der svarer til olivenolie. Valnødder giver dig også den særlige fedtsyre ALA, som kroppen selv omdanner til fiskeolier. På den måde er nødder en fin genvej til de supersunde fedtsyrer. Valnødder dæmper betændelsesprocesser i kroppen og  gør herved åreforkalkning mindre farlig. De forbedrer også blodets indhold af det gode HDL-kolesterol, mens det farlige LDL-kolesterol falder.

Hasselnød: Har det højeste indhold af B-vitaminet folsyre, som kan forebygge fosterskader under graviditeten. Måske sænker folsyre også faren for blodpropper, demens og depression. Desuden er hasselnøddens kalium, magnesium og calcium med til at sænke blodtrykket.

Mandel: Indeholder kostfibrene, der blokerer for optagelsen af en del fedtstoffer. Derfor mætter de godt og kan indgå i en kaloriefornuftig kostplan, selv om de på papiret er ret kaloriefyldte. Mandler er en god kilde til vitamin E, som beskytter vores celler mod farlig iltning og blandt andet sænker faren for demens. Ret beset er mandlen ikke en nød, men en frugt.

Peanuts: Har et lavt glykæmisk indeks, hvilket på dansk betyder, at kulhydraterne optages langsomt i kroppen. Så svinger blodsukkeret ikke, hvorfor peanuts mætter godt. Resveratrol er et spændende stof i peanuts, der også findes i rødvin, og som formentlig beskytter mod hjertesygdom samt måske også aldring. Peanuts er botanisk set heller ikke nødder, men bælgfrugter ligesom bønner og ærter. Husk, at saltede peanuts ikke er nær så sunde, da saltet kan presse blodtrykket op.

Pistacienød: Med den grønlige farve er fyldt med antioxidanten lutein, som beskytter øjets skarpe syn mod solens ultraviolette stråler. Lutein sænker også faren for aldersrelateret makuladegeneration, bedre kendt som pletter og forkalkning på nethinden, der er den hyppigste årsag til, at mange ældre mister læsesynet. Endelig sænker pistacienødder kolesteroltallet.

Pekannød: Har et af de højeste indhold af antioxidanter i planteverdenen. Pekannødder forhindrer blodets farlige LDL-kolesterol i at danne åreforkalkning og forebygger dermed blodpropper. Pekannødden er også fuld af fytosteroler, som sænker kolesteroltallet.

Følgende nødder er sunde, men indeholder så meget mættet fedt, at de ikke bør spises i for store mængder:

Brazilnødder: Giver dig masser af mineralet selen, som kan sænke kræftfaren.

Cashewnødder: Er gode kilder til kobber, zink og magnesium, der er vigtige for immunforsvaret og blodtrykket.

Macadamianød: Indeholder B- vitaminer danner energi i stofskiftet.

Læs mere om