Gå til hovedindhold

Tab dig nemt: 10 gode råd

Dame måler sin omkreds om maven
Inderst inde ved vi godt, at der ikke er nogen nem genvej til vægttab. Der skal arbejdes for sagen. Men man kan altså gøre det endnu sværere for sig selv ved at falde i nogle af de klassiske fælder undervejs. Dem kalder læge, Jerk W. Langer for slankebrølere. Læs her, hvordan du undgår de værste.

Sådan taber du dig nemt

10 gode råd

1. Spring ikke måltider over, medmindre du er i gang med eksempelvis 8 timers-kuren eller 5:2 Kuren. Umiddelbart sparer du kalorier, men efterfølgende risikerer du at blive så sulten, at du overkompenserer ved at spise mere, hurtigere samt mere usundt. 

2. Ønsker du at springe måltider over, er det vigtigt at have et stabilt blodsukker. Det opnår du først og fremmest ved at holde dig fysisk aktiv en stor del af dagen og bevæge dig så meget som muligt med gang, cykling, havearbejde, rengøring og selvfølgelig træning.

3. Skriv indkøbsseddel, før du handler, så du ikke impulsivt køber løs, men på forhånd har gennemtænkt, hvad du har brug for. Det giver dig samtidig mulighed for at tjekke tilbudsaviser og spare penge.

Tab dig med stærk mad

4. Vent aldrig med at købe ind, til du er blevet sulten. Det er en klassisk fejl, for sulten får fornuften til at fordufte, så indkøbskurven fyldes med søde, salte og fede madvarer. Samt den lokkende chokoladebar fra boksen ved kassekøen.

5. Kiks, rosiner, barer og andre snacks sender med deres let- optagelige kulhydrater blodsukkeret på rutschetur, så du hurtigt bliver sukkersulten igen. Hold dig så vidt muligt til måltiderne eller spis noget ordentligt som mellemmåltid. Lad dig ikke friste med junk til den hurtige sult.

6. Flydende kalorier feder meget. Sukkersødet sodavand er selvfølgelig bandlyst på en slankekur, men også vin, øl, juice og saft er flydende kaloriebomber. Selv lightprodukter synes at forstyrre appetitregulationen. Hold dig til postevand i rigelige mængder, eventuelt med en skive agurk eller citron, hvis smagen bliver for ensformig.

Spis langsomt og tab dig

7. Hyggespisning har fået sit navn, fordi det er dejligt at sidde i sofaen og gufle løs foran tv. Men det går galt, når kager, slik og is kommer på bordet. Løsningen er slet ikke at have det i hjemmet. Og at lade være med lige at smutte ned på tankstationen.

8. Stærke muskler forbrænder fedt, også i hvile. Efterhånden som du taber dig, behøver du mindre muskelstyrke til at bevæge kroppen, og så svinder musklerne lidt. Derfor er du nødt til at styrketræne mere for at bevare muskelmængde og fedtforbrænding. Skal træning batte noget som slankemetode, skal du motionere og træne mindst en time dagligt, kombiner styrketræning, cykling, svømning, løb, eller hvad du nu foretrækker. 

9. Pas på vennerne, for det ligger i vores kultur, at vi spiser og drikker, når vi er sammen, men desværre går der let kalorieorgie i det. Fortæl omgivelserne, at du vil tabe dig, så skal de nok støtte dig ved ikke at stille kager, rødvin og slik frem på bordet, så snart I er sammen.

10. Husk, at overambitiøse mål sjældent nytter noget, da du kan ikke overholde dem i længden. Du ender bare med at miste motivationen og droppe hele slankeprojektet. Sæt et realistisk mål for vægttabet og tænk grundigt over, hvordan du vil opnå det i praksis.

Mange hilsner

Jerk W. Langer