Gå til hovedindhold

TEST: Hvor slankeklog er du?

Test din viden om kost og motion.

Test din viden om kost og motion.

1. Feder frugt?
A: Nej, frugt feder ikke, og man kan spise lige så meget man har lyst til.
B: Ja, frugt indeholder frugtsukker, og man skal derfor ikke spise mere end 3-400 gram dagligt.
C: Frugt feder lige så meget som slik, og man skal holde sig fra det!

2. Får du flad mave af at lave mavebøjninger?
A: Ja, du skal bare sørge for at lave mindst 16 om dagen.
B: Ja, men du skal også spise sundt samtidigt.
C: Nej, du kan ikke punktslanke dig! Det handler om at træne de store muskelgrupper og spise sundt.

3. Må man godt spise kulhydrater, når man skal tabe sig?
A: Nej, kulhydrater af alle slags er forbudt – man kan lige så godt spise sukker!
B: Ja, man skal bare sørger for kun at spise de grove, langsomme af slagsen.
C: Ja, man må spise alle slags kulhydrater, de er en vigtig del af vores kost.

Læs også: TEST | Hvor gammel er du - i virkeligheden?

4. Får man store muskler af at træne?
A: Ja, hvis man træner meget, vil ens muskler blive store.
B: Ja, men så skal man også spise kosttilskud imens.
C: Nej, det vil tage dig årevis af styrketræning at få store muskler, og det sker endda kun, hvis din krop er bygget til det, hvilket kvinders kroppe ikke som udgangspunkt er.

5. Er tynde mennesker sundere end tykke?
A: Nej, tykke aktive mennesker kan være sundere indeni end inaktive tynde mennesker.
B: Ja, du er altid sundere, hvis du er slank, end hvis du er overvægtig.
C: Nej, det er faktisk usundt at være tynd.

6. Slanker chili i maden?
A: Ja, chili sætter forbrændingen i vejret.
B: Ja, men kun hvis man spiser det med grøntsager.
C: Nej ikke helt, men chili sætter godt nok forbrændingen lidt op.

7. Forbrænder du mere, når du konditionstræner, end når du styrketræner?
A: Nej, styrketræning booster forbrændingen bedst.
B: Ja, du forbrænder mest ved konditionstræning, men styrketræning giver en god efterforbrænding. Så det bedste er at kombinere dem.
C: Ja, man forbrænder nemlig ikke kalorier, når man styrketræner.

8. Feder mælkeprodukter?
A: Ja, dem skal man holde sig fra, hvis man skal tabe sig.
B: Nej, mælkeprodukter er en vigtig del af vores kost og skal helst indgå.
C: Mælkeprodukter er okay, bare det ikke er kakao.

9. Gør stress dig tyk?
A: Nej, stress slanker faktisk, da man ofte mister appetitten.
B: Nej, stress har ingen indvirkning på din vægt.
C: Ja, stress gør dig tyk – især på maven.

10. Er vin sundt?
A: Ja, et enkelt glas vin om dagen forebygger hjerte-kar-sygdomme.
B: Både ja og nej, for vin feder! Et enkelt glas om dagen bliver til 5 kilo ekstra om året!
C: Ja, men det er kun rødvin, der er sundt.

Find dit resultat her – så slankeklog er du!

Korrekte svar:
1/B, 2/C, 3/B, 4/C, 5/A, 6/C, 7/B, 8/B, 9/C, 10/B

0-4 rigtige svar:
Du har meget at lære omkring sundhed og vægttab. Det vil sikkert være en fordel for dig at søge råd hos professionelle diætister og motionsvejledere, der kan give dig en personlig rådgivning.

5-8 rigtige svar:
Du er godt på vej til at have fuld forståelse for, hvad et vægttab og en succesfuld livsstilsændring kræver. Du kan med fordel alliere dig med en veninde, som også ønsker at smide nogle kilo. Sammen er I stærke.

8 eller flere rigtige svar:
Du har godt styr på dine sundhedsfacts, nu handler det bare om at leve efter dem. Gør du det, vil du komme langt med dit vægttab og din livsstilsændring.

Læs også: Test – Den bedste maskine til grøntsagsspaghetti