Gå til hovedindhold

Tid til urte-te

Lav din egen urte-te med friske eller tørrede urter, det eneste du skal gøre er at tilsætte kogende vand. I artiklen nedenfor kan du blive klogere på de forskellige urters egenskaber. Hvilken urt tror du mon styrker dit hormonsystem?

Tid til urte-te

Det er super hyggeligt at gå ude i naturen og sanke urter. Te lavet på friske urter er en rigtig sommerdelikatesse. Det er nemmest at bruge en stempelkande, så man ikke skal stå og bøvle med et tefilter. Gem og tør også lidt af sommerens urter og brug dem i din te, når efteråret banker på døren. Det er en dejlig smagsmæssig oplevelse senere på året, hvor vi er tvunget til at bruge de tørrede varianter af urtete. Findel de større urter, så alt bliver nogenlunde ensartet i størrelsen og bland urterne sammen i en stor dåse. Når du vil lave en kop te, skal du til en liter kogt vand bruge tre store spiseskefulde af blandingen og lade teen trække i 5-10 minutter under låg.  Det er i øvrigt også en skøn lille gave til en kær veninde. Find nogle fine små poser, gerne af papir, så lyset ikke ødelægger urterne. Lav en sød etiket og vupti, så har du altid en ekstra lille opmærksomhed ved hånden. (RG)
 

4 x hjemmelavet te

1. Kvinde-te
Røllike, citronmelisse, pebermynte, morgenfrue og salvie.
Her modvirker du hedeture og styrker dit hormonsystem.
 
2. Bare rolig-te
Citronmelisse, lindeblomster, pebermynte, kamilleblomster, lavendelblomster, rosenblade og anisfrø.
Afstressende te, der er god efter en lang arbejdsdag eller som aftente, så søvnen bliver god. 
 
3. Mere energi-te 
Anisfrø, hyldeblomster og brændenælde.
Dejlig start på en dag, hvor der skal være fuld fokus og energi.
 
4. Host ikke mere-te 
Kamilleblomster, vejbredblade, timianblomster og -blade, almindelig katostblomster, anisfrø og knust, hel kanel.
Lindrende, hvis hoste og forkølelse er en realitet. (RG)