Gå til hovedindhold

Tørret frugt og dit blodsukker

Visse typer tørret frugter påvirker kun dit blodsukker i mindre grad, mens andre typer får dit blodsukker til at stige i samme omfang som rent sukker.

Tørret frugt og dit blodsukker

Visse typer tørret frugter påvirker kun dit blodsukker i mindre grad, mens andre typer får dit blodsukker til at stige i samme omfang som rent sukker. Derfor er det ikke helt ligegyldigt, hvilken type tørret frugt du vælger som julegodter.

Nedenfor kan du se frugternes glykæmiske indeks, hvilket er en angivelse af, hvor meget de forskellige typer påvirker dit blodsukker på en skala fra 1 til 100. Spis din tørrede frugt sammen med f.eks. nødder, der indeholder fedt og protein og dermed forsinker blodsukkerstigningen. Eller spis dem i forbindelse med eller umiddelbart efter et måltid.

Sådan påvirker de tørrede frugter dit blodsukker:

Abrikoser: 31

Figner: 40

Svesker: 41

Rosiner: 65

Dadler: 100

Det skal du vide om tørret frugt

Som du kan se, er der stor forskel på, hvor meget henholdsvis dadler og abrikoser påvirker dit blodsukker. Dadlerne er en klassiker i konfektskålen, men prøv at dyppe usvovlede abrikoser i smeltet chokolade. Det smager også virkelig dejligt.

Læs mere om