Gå til hovedindhold

Uvaner som du næsten slipper helt godt fra

Der er så meget vi ikke må, hvis vi skal leve sundere og længere, men det kan også blive for surt, hvis du skal vinke farvel til de ting du elsker og kaste dig ud på en løbetur, som du aldrig bliver glad for. Derfor kan det være godt, at se lidt anderledes på tingende en gang i mellem. Her viser Læge Jerk W. Langer dig 6 uvaner, som du kan slippe godt fra.

Uvaner som du slipper godt fra - næsten

Der er så meget vi ikke må, hvis vi skal leve sundere og længere, men det kan også blive for surt, hvis du skal vinke farvel til de ting du elsker og kaste dig ud på en løbetur, som du aldrig bliver glad for. Derfor kan det være godt, at se lidt anderledes på tingende en gang i mellem. Her viser Læge Jerk W. Langer dig 6 uvaner, som du kan slippe godt fra.

Du løber ikke

Løb er eminent træning, forbrænder mange kalorier og banker konditionen i vejret. Men løb ikke af pligt, hvis det bare ikke er dig. For helbredets skyld er rask gang med solide armsving lige så effektivt til at forebygge type 2-diabetes og blodpropper. Syv kilometer rask gang forbrænder samme antal kalorier som fem kilometer løb.

Du springer morgenmaden over

Hverken børn eller voksne bliver sædvanligvis tykke af at springe morgenmaden over. Så morgenmad slanker ikke. Nogle af os har dog bedst af at få morgenmad, for der er individuelle forskelle på, hvordan døgnrytme og appetitrytme kører. Er du sliksulten om formiddagen, bør du spise morgenmad. Har du ingen problemer med at vente til frokost, og passer det dig bedst, så gør bare det. Lyt til kroppen.

Du spiser ikke fisk, men tager i stedet omega-3-kapsler

Bedre end ingenting, fordi du får omega-3-fedtsyrer i høj dosis. Men kapslerne mangler mineralerne selen og jod, vitamin D samt mættende proteiner. Når du spiser fisk, er der noget andet og ofte mindre sundt, som du ikke spiser. Så prøv, om du ikke kan klemme lidt fisk ned alligevel.

Du elsker rødt kød

Kød fra gris, ko, okse, lam og ged giver mange mættende animalske proteiner samt mineralet jern, som mange kvinder får for lidt af og derfor risikerer blodmangel. Gå efter fedtfattigt kød af ordentlig kvalitet, gerne økologisk, og helst opdrættet på friland, så kødet indeholder mere omega-3. Store mængder rødt kød øger faren for tyktarmskræft, men det er især de forarbejdede kødvarer såsom pålæg, bacon, pølser og den slags.

Du ser for meget tv

Det stillesiddende liv, især foran tv og computer, er helbredets værste fjende ud over rygning. At se tv i en time koster i gennemsnit 22 minutter af livet, ifølge en australsk opgørelse. Men kan du ikke slukke for fjernsynet, så brug følgende regel: Hver gang tv viser reklamer og trailere, rejser du dig fra sofaen og lægger tøj på plads, rydder op, smører madpakke, tømmer opvaskemaskinen eller lignende. Alt tæller med i kampen mod siddesyge.

Du elsker rødvin

Så drik, som man klassisk gør i Frankrig, Italien og Spanien: Kun lidt hver dag, kun til måltider, og bliv aldrig beruset. Alkohol er et tveægget sværd, som sænker faren for blodpropper og demens, men omvendt øger risikoen for forhøjet blodtryk og brystkræft. Den høje promille er særlig farlig.

Du elsker også chokolade

Chokolade sænker blodtrykket og har antiinflammatoriske egenskaber, som dæmper farlig betændelse. Chokoladenydere har 37 procent lavere risiko for hjerte-karsygdomme og 29 procent mindre fare for slagtilfælde. Men kun mørk chokolade sænker blodtrykket, så tjek kakaoindholdet: Jo højere, desto bedre, især hvis chokoladen også smager bittert.

Husk, at chokolade er en kaloriebombe af rang. For at forbrænde 100 gram mørk chokolade skal du typisk løbe 10 kilometer eller cykle 20 kilometer. Har du nogle uvaner i dagligdagen, så er de måske ikke helt så slemme, som du frygter. Her er i hvert fald et par stykker, som du et langt stykke ad vejen godt kan slutte fred med. 

Læs mere om