Gå til hovedindhold

Væk med mavefedtet: undgå alderens deller

Når man runder de 50 år, har mavefedtet en større tendens til at sætte sig. Det skyldes blandt andet en ændring i kroppens hormonniveau. Det gælder derfor om at skrue op for de fysiske aktiviteter og spise sundt.

Når man runder de 50 år, har mavefedtet en større tendens til at sætte sig. Det skyldes blandt andet en ændring i kroppens hormonniveau. Det gælder derfor om at skrue op for de fysiske aktiviteter og spise sundt.

Væk med mavefedtet: undgå alderens deller

Hvorfor får man med alderen sværere ved at slippe af med fedtet omkring maven. Mange kender kun alt for godt til, hvordan mavefedtet nærmest klistrer sig fast, især fra overgangsalderen. Også mænd mærker det som en tiltagende ølmave.

Ud over at man selvfølgelig ikke bryder sig om det af kosmetiske årsager, er det sundhedsmæssigt uheldigt, fordi fedtet på maven og især inde mellem mavens organer øger faren for type 2-diabetes, blodprop, forhøjet blodtryk, visse kræftformer, depression og demens. At få styr på mavefedtet er derfor alle tiders investering på sundhedskontoen.

Sort skjuler dellerne bedst

Stofskiftet falder med alderen

Stofskiftet falder med alderen, man mister muskelvæv, og man bliver mere magelig. Vi kan ikke rigtig gøre noget ved de aldersbetingede forandringer i hormonsystemet. Der er mindre væksthormon, og så taber man muskler og opbygger fedt i stedet.

Manden producerer gradvist mindre af kønshormonet testosteron fra 35-årsalderen, mens kvinden mere pludseligt stopper med at producere østrogen-kønshormoner fra 50-årsalderen. Endelig reagerer hjernen dårligere på hormonet leptin, der ellers prøver at fortælle, at man er blevet mæt. Så spiser man lidt mere, end kroppen har brug for.

Det gælder derfor om at skrue op for den fysiske aktivitet samt tænke over spisevanerne, for ellers er det nærmest dømt til at gå galt. Meget af mageligheden skyldes, at man med alderen ikke mere har så travlt med børn og karriere, men hygger sig i stedet. Man har derfor brug for færre kalorier, men som nævnt spiser man ofte mere.

Gode vaner, der passer til din alder

Værn mod alderens deller

  • Motion brænder energi af og styrker musklerne, så de til med også forbruger flere kalorier i hvile. Styrketræning, hurtig intens træning samt rask gang er bedst i kampen mod mavefedtet. Træner du langvarigt, såsom løb og cykling, kan blodsukkeret falde, så pas på ikke at spise for meget sødt bagefter på grund af sult.
  • Dårlig søvn placerer fedt i maven, fordi appetitregulationen forstyrres, og du får lyst til sukker. Første skridt mod bedre nattesøvn er at komme i seng i tide, hvilket gøres ved at slukke for tv, smartphone og computer i tide og dæmpe belysningen.
  • Stress danner hormonet kor-tisol, som gør dig sulten og primært placerer de ekstra kalorier på maven.
  • Hurtigt optagelige kulhydra ter i hvidt brød, ris, pasta, slik, kager, flødechokolade og sodavand samt fedt kød, fede mejeriprodukter og alkohol er noget af det mest fedende, du kan spise.
  • Rapsolie, olivenolie, mandler, nødder, peanutbutter, avocado og oliven samt mørk chokolade giver sunde fedtstof fer, der ikke er så tilbøjelige til at sætte sig de farlige steder.
  • Kostfibrene i grove grønsager tærer på mavefedtet, fordi blodsukkeret holdes konstant, og du føler dig mæt i længere tid. Fuldkornsprodukter så som rugbrød er meget bedre end hvidt brød, men har ikke helt den samme gode virkning på blodsukkeret som grønsagerne.


Artiklen indeholder affiliate links.