Gå til hovedindhold

Vælg din ferieforkælelse med omhu

Mange af os har en tendens til at tage et par kilo på i ferien. Men der er flere former for ferieforkælelse, så du undgår de ekstra feriekilo.

Mange af os har en tendens til at tage et par kilo på i ferien. Men der er flere former for ferieforkælelse, så du undgår de ekstra feriekilo.

Selvfølgelig skal du forkæle dig selv, når du har fri, men hvis du i løbet af foråret er sluppet af med et par overflødige kilo, er det ikke sjovt at starte forfra efter 14 dage på langs. Men ferieforkælelse kan være mange ting, og måske kan du have glæde af at tænke i lidt andre baner end normalt.

Når du efter et par ugers ferie skal tilbage på jobbet, har du rigeligt at gøre med at finde tilbage til hverdagens gøremål, så på det tidspunkt har du formentlig ikke det store overskud til også at bruge ekstra tid på motion og sund madlavning. Og har du levet for usundt i ferien, hjælper det overhovedet ikke på dit energiniveau, når ferien er slut.

Læs også: 9 tips til en sund sommer

Ferien er netop det tidspunkt, hvor du faktisk har overskud til at starte på nogle gode, sunde vaner. Og de vaner behøver bestemt ikke at være kedelige.

I ferien har du tid til at gå ture, måske komme i gang med at løbe, bade i havet og svømme en tur eller få afprøvet forskellige typer af motion, der måske kan vise sig at være noget for dig. Og du har tid til at gå på biblioteket og låne et par lækre kogebøger og afprøve en masse nye, spændende opskrifter. Så tænk over, om ekstra mad og dessert i ferien virkelig ER selvforkælelse for dig, eller om du hellere vil afprøve noget nyt i år.

Læs også: Sådan undgår du sommerferiens slankefælder

Læs mere om