Gå til hovedindhold

Vandmelon er ikke det rene vand

Hvis lyden er hul, når man banker let på den ovale og grønne vandmelon, er den perfekt indeni – rød, sprød, saftig, smagfuld og van(d)vittig sund. Her får du 6 gode grunde til at spise vandmelon.

Hvis lyden er hul, når man banker let på den ovale og grønne vandmelon, er den lige, som den skal være indeni – rød, sprød, saftig, smagfuld og van(d)vittig sund. Her får du 6 gode grunde til at spise vandmelon.

Sommer, sol, solhat … og vandmelon – frugten, der hører sommeren og strandturen til. Med sin saftige og sprøde konsistens, og en svag men dejlig smag, trods et vandindhold på 92 %, ved de færreste, at frugten faktisk også er rigtig sund og fuld af vitaminer og antioxidanter.

Vandmelon - sådan skal den skæres

Vandmelon er spækket med lycopen

Udover den store mængde af vand, som i øvrigt er vigtigt for at få nyrerne til at udskille giftstoffer, og samtidig kan være med til at tage toppen af tørsten i sommervarmen, så har vandmelon bl.a. et lavt kalorieindhold på kun 34 kcal pr. 100 gram og indeholder flere vigtige vitaminer.

Det, der især gør vandmelon til en af sommerens sunde valg, når det gælder frugt, er melonens meget høje indhold af antioxidanten lycopen; stoffet, der giver den røde farve. Lycopen beskytter mod DNA-skader, når kroppens celler bliver udsat for oxidering, som er en reaktion, der kan resultere i svækkelse af cellen eller omdannelse til kræftcelle. Flere studier har vist, at en kost med et højt indhold af lycopen kan nedsætte risikoen for forskellige kræftformer (bl.a. lunge-, tyktarm-, prostata- og brystkræft) og særligt mænd bør være opmærksomme på, at de får nok lycopen i deres kost, da de ellers har større risiko for at udvikle hjertekarsygdomme.

Lycopen findes også i tomater, guavaer, papayaer, abrikoser og blod appelsin.

Læs også: "6 om dagen" - Sådan får du nok frugt og grønt

6 gode grunde til at spise vandmelon

Får du rigeligt af de sunde sager, som bl.a. vandmelon indeholder, er der store gevinster at hente:

● Reducerer markant forhøjet blodtryk hos overvægtige personer
● Bekæmper dårligt kolesterol
● Slankende effekt
● Virker anti-inflammatorisk
● Forbedrer markant blodomløb hos personer med hjertekar-problemer
● Mindsker risikoen for forskellige kræftformer

Der er altså god grund til at mæske sig i vandmelon henover sommeren. Nyd dem for sig selv eller skær dem i tern og brug dem i salatskålen, hvor både smagen og farven pynter. Prøv fx også en lækker og frisk juice med vandmelon.

(Kilde: Klogkost.dk, Sund-forskning.dk og Radiodoktoren.dk)

Læs også: Spis blåbær og undgå skader fra fed mad 

Artiklen indeholder affiliate links.