Gå til hovedindhold

Vidste du det om tørret frugt?

"Det er jo bare frugt"? Måske retfærdiggør du også dit snackeri af tørret frugt med, at frugt jo er sundt og derfor ikke tæller som slik. Men faktisk indeholder de tørrede frugter ret mange kalorier pga. det høje sukkerindhold. På den anden side indeholder frugterne fibre, vitaminer og mineraler som slik ikke gør.

Vidste du det om tørret frugt?

 
Spis tørret frugt med måde
Tørret frugt tæller ikke med i de anbefalede 6 stykker frugt og grønt om dagen, da det anses for at være ”sundt slik”. Tørret frugt indeholder nemlig mange kalorier, seks-syv gange flere end den friske frugt. Af den grund bør tørret frugt spises med måde. Dog er tørret
frugt et godt alternativ til rigtigt slik og andre søde sager. Slik består nemlig stort set kun af tilsætningsstoffer og tomme kalorier fra sukker, mens tørret frugt indeholder både fibre, vitaminer og mineraler.
 
De gode abrikoser 
Gruppen af tørret frugt består af svesker, rosiner, dadler, figner, tranebær, papaya, banan- og æblechips samt abrikoser. Abrikoser kan spises både friske og tørrede. Den søde abrikossmag fremhæves af sukker og varme, og derfor egner abrikoser sig særligt godt til bagning, stegning, desserter, syltetøj og marmelade. Abrikosen stammer fra Kina, hvor den har været dyrket i flere tusinde år. Tidligere blev abrikoser lagt til tørre i solen, og denne fremgangsmåde benyttes stadig mange steder. Virksomheder har dog i stigende grad taget over, og tørringen
foregår her i varmluftsovne. Nogle tørrede abrikoser bliver bleget med svovldioxid efter tørringen for at give frugterne en ensartet farve. Samtidig virker det også som konservering. Alternativt kan benyttes økologiske abrikoser. Til dem benyttes ofte en kort nedfrysning som konservering.