Gå til hovedindhold

Vil du være veganer?

Måske har du overvejet at blive veganer eller blot at spise lidt mindre kød. Bliv klogere på hvad du skal spise, hvorfor det er sundt og hvad du skal huske at være opmærksom på.

4 grunde til at blive veganer 

  • Dyrene – man sparer mange dyreliv ved at spise vegansk.

  • Miljøet – kødproduktion medvirker til global opvarmning og nedfældning af regnskoven.

  • Skønheden – varieret veganerkost er lig med flottere hår, hud, negle samt vægttab.

  • Madoplevelsen – den veganske verden byder på nye og lettere smagsoplevelser.

Vil du også være veganer 

  • Træf et valg. Begynd for eksempel med at holde en kødfri dag eller evt. bare kødfrit måltid. Begynd evt. med at droppe al oksekød og derefter kylling, fisk osv.

  • Lav en madplan for en uge, og gå i supermarkedet og se på udvalget af veganske fødevarer. Selv discountforretninger har efterhånden et godt udvalg, og der findes gode alternativer til kød som f.eks. sojagranulat og tofu.

Læs også: Ny veganer kur- Eat vegan before 6

Hvis du vil spise vegansk

Som veganer gælder det om at sammensætte sin kost med varierende kornprodukter, bælgfrugter, nødder, mandler, kartofler, grøntsager og frugt for at sikre, at kroppen får tilstrækkelig energi og næringsstoffer sammenlignet med mad sammensat efter de officielle
kostråd.
 
  • Drik sojamælk, rismælk og havremælk.

  • Spis grove grøntsager som gulerødder, grønkål og spinat.

  • Spis frugter som banan, ananas og kirsebær.

  • Spis masser af groft brød, ris, kartofler, havregryn, hirse og pasta.

  • Brug rigeligt med raps- eller olivenolie i maden. Avocado og peanutsmør er også godt.

  • Variér indtaget af brune og hvide bønner, linser, kikærter og sojabønner.

  • Drik et lille glas juice, spis kiwi og andre citrusfrugter eller rød peber til de store måltider. Det forbedrer optagelsen af jern.

  • Spis tørrede frugter som abrikoser, rosiner, dadler, figner. Spis nødder og fedtrige frø som hasselnødder, mandler, jordnødder, cashewnødder, solsikkekerner, græskarkerner, sesamfrø.

Husk:

Vegansk er ikke altid sundt. Ganske som når man er kødspiser, kan man godt være både usund og spise forkert, når man er veganer. Hvis du udelukkende lever af brød med syltetøj, er det ikke ernæringsmæssigt sundt. Så husk at spise varieret. Desuden anbefales veganermad generelt ikke til spædbørn og småbørn, fordi det kræver, at barnet spiser varieret og med god appetit for ikke at risikere mangel på næringsstoffer.
 
 

Læs mere om