Gå til hovedindhold

Vink farvel til trætheden

Kom trætheden til livs med disse gode råd fra Clas Malmström, psykiater og praktiserende læge.

Kom trætheden til livs

Træthed er et almindeligt symptom på flere sygdomme. Det kan skyldes vitaminmangel, betændelse, tarmsygdomme og meget mere. Men sygdom er langt fra den mest almindelige årsag.

– Hvis man er blevet undersøgt, og prøverne ikke viser noget mærkeligt, så skal man stole på beskeden og ikke gå til forskellige læger og få lavet endnu flere test for at se, om der ligger sygdom bag. Så handler trætheden om noget andet, siger Clas Malmström, psykiater og praktiserende læge.

Fysisk og mental aktivitet skaber energi

Man kan nemlig være havnet i en ond ”hvorfor er jeg træt-spiral”, som det er nødvendigt at bryde.

– Tænk i stedet: Hvordan får jeg overskud igen? En væsentlig synsvinkel på at have energi, er at leve det liv, som man ønsker at leve. At føle motivation og lyst genererer energi. Men så må man først finde ud af, hvad det er i livet, der virkelig føles vigtigt og sjovt.

Clas Malmström mener, at kroppen og sjælen har bedst af forandringer og modsætninger. Vi har brug for fysisk og mental aktivitet for skabe energi.

Sig farvel til trætheden: 3 enkle pausetips til mere energi 

Man får ikke mere energi af at sove foran tv' et en hel aften

– Når vi ser på kroppen, ved vi, at et ubrugt sind og ubrugte muskler skrumper ind, og de kropsdele, som aflastes forringes, forklarer han.

Sådan fungerer vores ”energimuskel” også. Hvis vi ikke bruger energi, skabes der heller ingen ny. Det er derfor sjældent, at man får mere energi af at sove foran fjernsynet en hel aften.

– I den situation er det bedre at gøre noget helt andet, end man plejer. Gør noget, der ikke er en pligt, men bare er sjovt!

Kvik-op salat

Find nye vaner

For at opbygge en holdbar, stærk energimuskel, er det nødvendigt, at du bruger den. Ofte. Af samme grund skal vi træne den muskel. Og selv om du er træt, kan det altså være en virkelig overdreven træning, du har brug for i stedet for en lur – altså noget, der ryster kroppen og sætter gang i den igen.

– Motion har en vældig stor betydning for vores energi-niveau. Prøv at skifte fjernsynet ud med jogging. Du behøver ikke starte med at løbe flere kilometer, skift mellem at gå og løbe i dit eget tempo. Efter seks måneder kan du løbe 1,5 km og have meget mere energi, siger Clas Malmström.

Han mener også, at mange kan få mere energi ved at udskifte andre, indgroede vaner. Sæt gerne spørgsmål ved dine gamle rutiner af og til.

Ole Henriksen: Sådan skaber du glæde og energi i hverdagen 

Vigtigt med sund mad

I tiden mellem træningen af vores energimuskel har vi brug for at genvinde kræfter og hvile – af god kvalitet.

– Hvis man har svært ved at falde ned, oplever man ofte trætheden som ubehagelig. Det er et signal om, at man har brug for at lære at slappe af for at kunne finde den dejlige træthed i stedet.

Selvhjælpsbøger, afslapningsbånd og kognitiv terapi er nogle måder. Maden spiller også en stor rolle for, hvor meget energi vi har. Men ved at vælge nemme løsninger i form af f.eks. kaffe, det er at gøre kroppen en bjørnetjeneste. På kort sigt kvikker det op, men på længere sigt giver det en stressforøgelse, som gør, at vi mister mere energi, end vi ville gøre uden kaffen.

Spis de rigtige kalorier og få mere energi 

Fjern unødig stress

Intet tager så meget på kræfterne som konstante tanker om, hvad vi ”skal” gøre. En måde at tilføre mere afslapning til hjernen på er ved f.eks. at have en fast rengørings- eller vaskedag om ugen. Derimellem har du fri og slipper for at tænke på, at du skal tørre vasken af, mens du sidder på toilettet, eller huske at tømme vaskemaskinen før sengetid.